– Vi fikk i oppgave å designe et industrielt skipsfartøy som skulle operere over hele verden, sier Jon Andreas Folgerø-Holm.
Han studerer marin teknikk på NTNU, og har sammen med ni andre studenter med lignende bakgrunn jobbet med prosjektet.
Samarbeid med avdelinger
I løpet av 6 uker måtte studentene samarbeide med ulike avdelinger i Wärtsilä for å planlegge og designe skipet.
– Vi var for eksempel innom avdelinger for maskin, struktur og prosjektutvikling. Det har vært veldig utfordrende, men vi har fått god oppfølging og fått brukt mye av det vi lærte på skolen, sier Folgerø-Holm.
Les også: Nå kan du starte ingeniørstudiet på Bali
Her kan du fortsatt bli ingeniør
Kundemøter
En av de ansatte opptrådte som kunde. Studenter møtte "kunden" jevnlig og diskuterte designløsninger for skipet.
– På slutten av sommerpraksisen måtte vi presentere det endelige resultatet til "kunden". Presentasjonen var organisert på samme måte som enhver kundepresentasjon i selskapet. Vi gikk blant annet gjennom designet og hva det kunne yte i forskjellige tilstander.
– Har du gjort deg noen tanker om ingeniøryrket og jobbhverdagen?
– Jeg er veldig fornøyd med valg av yrke og utdanning. Det er veldig spennende og man får mye internasjonal erfaring, sier Folgerø-Holm.
Kjempesuksess
– Fra bedriftens side har dette prosjektet vært veldig vellykket. Studentene har fått med seg veldig mye på kort tid. De lærte ikke bare om selve designprosessen, men også om hvordan man jobber sammen og hvilke utfordringer man møter på i et prosjekt, sier Inge Skaar, en av de ansatte i Wärtsilä.
Han og en annen fra selskapet tok på seg rollen som kunder og samarbeidet med studentene om skipet.
– De har utviklet et veldig spennende rørleggingsfartøy med både kran- og rørleggingsfunksjon. Skipet hører til det øverste laget av skipsstørrelser på verdensbasis, sier Skaar.
Les også: Norske elever forstår ikke mattebegrepene
Her kjemper de om noen av landets mest ettertraktede studieplasser
Lært av hverandre
– Har deres skip potensial til å bli utviklet videre?
– Det er absolutt en båt vi kunne bygge videre på hvis det er behov for det.
Skaar sier at det var ikke bare studentene som lærte mye i løpet av prosjektet, men at også selskapet har fått nye perspektiver på skipsdesign gjennom samarbeidet med studentene.
Les også: Her er Norges beste studentbedrifter
Aker Solutions ansetter 1300 ingeniører
Drysser millioner over teknologer
Ingeniørmangel kan dempe subseaveksten