Verftet regner med å bruke fire måneder på arbeidet.
Arbeidet omfatter nedstripping og gjenoppbygging av maskinrom, gjenoppbygging av mannskapslugarer, kjølerom og andre områder som lå under vann mens skipet hadde kraftig slagside.
Det gjenstår også en del nedvasking av arealer på skipet som fikk sotskader.
Vant på tid
Hurtigruten fikk inn syv tilbud. Foruten Fiskerstrand, ønsket Kleven Maritime og Bergen Group jobben. Tre tyske verft og ett polsk var også med i runden.
Fiskerstrand nøt godt av allerede å ha skipet liggende ved kaia.
– Vi vet at Fiskerstrand leverer til avtalt tid og kostnad. Prismessig var de også konkurransedyktig. Tids- og kostnadsmessig var det derfor ikke så gunstig å slepe Nordlys langt av sted, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten til Teknisk Ukeblad.
Verken Hurtigruten eller verftet ønsker å gå ut med kontraktssummen.
Flytedokk
Skipet har ligget ved Fiskerstrand Verft siden det ble tauet dit seks dager etter brannen. Det ble først tatt opp i flytedokk for å reparere skrogskader som inntraff da stabilisatorstagene ble klemt mot kaikanten i Ålesund. Denne skaden medførte at skipet tok inn vann og var nær ved å tippe rundt ved kai.
Nordlys skal sattes i rute fra Bergen 20. mars 2012, opplyser Hurtigruten.
Logistikk
– Fiskerstrand leverte det beste tilbudet med tanke på totalkostnadene. Vi kjenner verftet godt. At de ligger i Norge gir samtidig logistikkmessige fordeler for begge kontraktspartnere, sier driftsdirektør Dag-Arne Wensel i Hurtigruten ASA i en pressemelding.
Selskapet gjennomførte en rettet anbudsrunde med forsikringsselskapet til elleve verft i fem europeiske land, hvorav syv leverte tilbud.
Les også: Syv verft kjemper om Nordlys