I november skal Fiskerstrand Verft levere verdens største LNG-drevne ferje.
Har peiling
Ifølge sjefen for Fiskerstrandgruppen, Rolf Fiskerstrand, er det ikke tilfeldig.
– Vi er spesialister på, små og mellomstore ferjer, det vil si opp til 150 meter. Vi er ledende i Norge. Målet er bli det i hele Europa, sier Fiskerstrand til Teknisk Ukeblad.
Norsk Industri:
Hardt
Han innrømmer imidlertid at 2011 er et tøft år.
– Det vi skulle leve av i år, er kontrakter som skulle vært inngått i 2010, og dem var det noen færre av. Det sklir gradvis tilbake mot normalsituasjon, men 2011 blir et mellomår. Det blir bedring i 2012, men markedet er kanskje ikke tilbake for fullt før 2013–2014.
Baltisk partner
Det familieeide Fiskerstrand Verft er nå del av et norsk-latvisk joint venture, med Rolf Fiskerstrand i kapteinsstolen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Sammen med litauiske Western Shipyard, har Fiskerstrand dannet et nytt selskap, Fiskerstrand BLRT as. Det er managementselskap for verftet Fiskerstrand ved Ålesund og Western Shipyards to verft i Litauen.
Selskapet har kjøpt opp skipsdesignselskapet Multi Maritime, som fortsetter som eget selskap som også leverer design til andre kunder.
– Fiskerstrand BLRT er et selskap som utvikler skipstyper og lager design, markedsfører og selger og ordner finansiering. Selve byggingen utføres av verftene i gruppen, på oppdrag fra oss. På den måten sikres fleksibilitet, forteller Fiskerstrand.
Sikter sørover
Verftsgruppen ser lyst på framtida.
– Vi leverte i april den tredje og siste i en serie isbrytende ferjer til det estiske rederiet Saarema ShippingCompany Ltd. Vi jobber med flere, konkrete prosjekter for passasjer- og bilferjer til europeiske kunder, blant annet for Middelhavet, sier Fiskerstrand.
Fiskerstrand Verft har to skip under bygging for levering til Fjord 1 i år. Etter at LNG-ferja er levert i november, står en noe mindre, men havgående ferje til Fjord 1 klar i desember.
I tillegg er det god innsig av oppdrag innen reparasjon og vedlikehold.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
– Vi har mange spennende ting på gang, men kan ikke gå ut med det nå, sier Fiskerstrand.
Les også: