I november skal Fiskerstrand Verft levere verdens største LNG-drevne ferje.
Har peiling
Ifølge sjefen for Fiskerstrandgruppen, Rolf Fiskerstrand, er det ikke tilfeldig.


– Vi er spesialister på, små og mellomstore ferjer, det vil si opp til 150 meter. Vi er ledende i Norge. Målet er bli det i hele Europa, sier Fiskerstrand til Teknisk Ukeblad.
Norsk Industri:
Hardt
Han innrømmer imidlertid at 2011 er et tøft år.
– Det vi skulle leve av i år, er kontrakter som skulle vært inngått i 2010, og dem var det noen færre av. Det sklir gradvis tilbake mot normalsituasjon, men 2011 blir et mellomår. Det blir bedring i 2012, men markedet er kanskje ikke tilbake for fullt før 2013–2014.
Baltisk partner
Det familieeide Fiskerstrand Verft er nå del av et norsk-latvisk joint venture, med Rolf Fiskerstrand i kapteinsstolen.
Sammen med litauiske Western Shipyard, har Fiskerstrand dannet et nytt selskap, Fiskerstrand BLRT as. Det er managementselskap for verftet Fiskerstrand ved Ålesund og Western Shipyards to verft i Litauen.
Selskapet har kjøpt opp skipsdesignselskapet Multi Maritime, som fortsetter som eget selskap som også leverer design til andre kunder.
– Fiskerstrand BLRT er et selskap som utvikler skipstyper og lager design, markedsfører og selger og ordner finansiering. Selve byggingen utføres av verftene i gruppen, på oppdrag fra oss. På den måten sikres fleksibilitet, forteller Fiskerstrand.
Sikter sørover
Verftsgruppen ser lyst på framtida.
– Vi leverte i april den tredje og siste i en serie isbrytende ferjer til det estiske rederiet Saarema ShippingCompany Ltd. Vi jobber med flere, konkrete prosjekter for passasjer- og bilferjer til europeiske kunder, blant annet for Middelhavet, sier Fiskerstrand.
Fiskerstrand Verft har to skip under bygging for levering til Fjord 1 i år. Etter at LNG-ferja er levert i november, står en noe mindre, men havgående ferje til Fjord 1 klar i desember.
I tillegg er det god innsig av oppdrag innen reparasjon og vedlikehold.
.png)

– Vi har mange spennende ting på gang, men kan ikke gå ut med det nå, sier Fiskerstrand.
Les også: