INDUSTRI

Fjerner fluor i Abu Dhabi

FJERNER FLUOR: Abu Dhabi aluminiumsverk med Alstom-teknologi for å fjerne fluor fra smelteverkets avgasser.
FJERNER FLUOR: Abu Dhabi aluminiumsverk med Alstom-teknologi for å fjerne fluor fra smelteverkets avgasser. Bilde: Alstom
Tore Stensvold
1. feb. 2010 - 07:36
Vis mer

Alstoms norske eksperter har utviklet teknologien som renser avgassen fra et flunkende nytt, stort aluminiumsverk i Abu Dhabi.

Aluminiumsselskapet Elam står bak verdens mest effektive og største verk bygd i et trinn, Taweelah Smelter. Rett før jul ble første fase med en kapasitet på 700.000 tonn i året tatt i bruk.



To i ett smekk

– Teknikken fungerer som den skal, sier prosjektleder Raymond Johansen fra Alstom.

Renseanlegget fjerner fluor fra avgasser tilsvarende 120 Postgirobygg om dagen. Kontraktsverdien for Alstom er på ca. 1 milliard norske kroner.

– Renseteknologien er god for både miljø og økonomi. Investeringen i renseteknikken er tjent inn igjen i løpet av bare noen få år, sier Johansen.

Første fase av prosjektet koster USD 5,7 milliarder dollar, mens fase to er beregnet til 3 milliarder dollar.

Vekk fra oljepenger

Abu Dhabi jobber målrettet for å bli mindre oljeavhengig i sin økonomi. Industriutbygging gjøres systematisk. Nabostaten Dubai har på si side stanset på bolig- og næringsbygging, som kollapset på tampen av 2009.

Emal er det største industriprosjektet utenom olje- og gassektoren noen gang. Om ett år skal produksjonen dobles til 1,4 millioner tonn. Til sammenligning produser Hydro på anlegget i Sunndalsøra 360.000 tonn i året etter utvidelsen i 2004.

Abu Dhabi er kommet litt i skyggen av Dubai, som slår den ene rekorden etter den andre i store og komplekse bygg- og anleggsoppgaver.

– Abu Dhabi vil være best og størst i konkurranse med Dubai. Vi merker det med de strengeste miljøkrav til anlegget, sier Johansen.

Bakgrunnsstøvet i Midtøsten er allerede svært høyt på grunn av sandstøv fra ørkenen.

– Myndighetene vil ikke gjøre det verre for befolkningen enn det allerede er og stiller derfor strenge krav, sier Johansen.

Posefilter

Alstoms teknologi for fluorgjenvinning er basert på posefilterteknologi: Enkelt fortalt går det ut på å sprøyte inn aluoksid i avgassen. Der bindes fluor opp. Denne tas ut i Alstoms prosess og fluor går tilbake i smelteren mes aluoksid gjenbrukes i renseprosessen.

Aluoksid har stor overflate med mange folder som tar opp fluor. Ett tonn aluoksid tilsvarer overflaten til en fotballbane.

– Vi gjenvinner fluor som er nødvendig i prosessen slik at det ikke trengs så mye ny fluor. Det er nesten en 100 prosent lukket syklus, det vil si at vi klarer å fange opp ca. 60-70 tonn. Vi regner med at rundt 99 prosent føres tilbake. Det må likevel tilføres litt fluor hele tida for å opprettholde nivået, sier Johansen.

Maurtue uten skader

Alstoms leveranser til anlegget har vært svært arbeidsintensive.

– På det meste hadde vi 1 100 mann i arbeid med montering av renseanlegget. Samtidig hadde utbyggeren hele 18 000 mennesker inne. Det var en sann maurtue, sier Johansen, som kan skryte av tre millioner manntimer uten en eneste fraværsskade.

Alstom kjører prosjektet med relativt liten bemanning. Det er 35 i prosjektledelsen, hvorav 15 er nordmenn.

Snørekjøring

– Vi har snørekjørt prosjektet med en liten stab. Det er veldig ulikt mønsteret her – å lede en så stor arbeidsstokk med en så liten stab. Der vi hjemme ville brukt en prosjektmedarbeider, bruker de her 4-5 mann. Det krever tettere oppfølging fra vår side, sier Johansen.

Sommeren 2007 startet byggingen av Emal. På området fantes overhode ingen infrastruktur.

– Det har vært mange, store utfordringer for hele prosjektet både i forhold til omfang og antall mennesker, sier Johansen.

Svovelrens

Alstom leverer også svovelrenseanlegg til Emal. Aluminiumsverket er plassert ved havet og benytter derfor sjøvannsspray på gassen. Sjøvannet binder opp svovel. Vannet sendes tilbake til havs, tilført O2.

Dette skal være første anlegg i Midtøsten med SO2-vasking.

Kopijobb

Emal skal ifølge Alstoms prosjektleder ikke være i tvil om at fase to også skal realiseres.

– Her sier man ikke "hvis" fase to skal bygges, men "når", sier Johansen, som håper på en ny kontrakt.

– Vi har tro på at vi får en kopi-jobb, det vil si levere det samme en gang til. Det vil være optimalt for oss og kunden, sier han.

Kontrakten til Alstom var på 200 millioner US dollar, det vi si ca. rundt 1,1 milliarder kroner med kurs 5,5.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.