INDUSTRI

Flere skip flagges hjem til Norge

Klaveness-rederiet flagger hjem to av sine lasteskip og har flyttet eierskapet av hele flåten tilbake til Norge.

Stadig flere skip blir registrert i Norsk internasjonalt skipsregister. Her er et skip fra det norsk-bermudiske rederiet Stolt-Nielsen på vei gjennom Suezkanalen.
Stadig flere skip blir registrert i Norsk internasjonalt skipsregister. Her er et skip fra det norsk-bermudiske rederiet Stolt-Nielsen på vei gjennom Suezkanalen. Bilde: Reuters/NTB scanpix
5. juli 2013 - 15:10

Rederiet har valgt å flagge hjem to bulklasteskip og har flyttet eierskapet av to konteinerskip tilbake til Norge.

– Vi vil bidra til et godt fellesskap for shipping i Norge, og jo flere skip som seiler med norsk flagg, desto større blir det norske sjøfartsdirektoratets innflytelse internasjonalt, sier administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Torvald Klaveness-rederiet til NTB.

Flere skip

Hvilket flagg et skip seiler under, avgjør hvem som gir skipet sertifikatene det trenger for å seile. Hvor skipet eies fra, avgjør hvilket land det skatter til.

Det siste året er det blitt flere skip i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), etter mange års nedgang. På høyden var det 896 norskregistrerte internasjonale skip, men i 2012 var tallet nede i 521. For første gang på mange år stiger nå tallene igjen. I dag er 537 skip registrert med en norsk hjemmehavn.

– Når vi velger flaggnasjon på et skip, avgjør service og kompetanse. De siste årene har vi sett en profesjonalisering av Sjøfartsdirektoratet. Nå får vi like god service her som på Marshalløyene, sier Kristoffersen.

Skryter

På midten av 2000-tallet flyttet Klaveness eierskapet av noen av sine 20 skip til Singapore, men nå er alle tilbake i Norge.

– Nå er det stabile og gode vilkår for rederier i Norge, og det er grunnen til at vi flytter eierskapet av disse to skipene hjem. Vi opplever at vi har like gode vilkår her hjemme, sier Kristoffersen.

Dermed er alle Klaveness' skip med i den norske rederiskattordningen, der tonnasjen avgjør hvor mye skatt de må betale.

709 skip hadde norsk eierskap i 2007, men i 2011 var tallet doblet til 1419 skip.

– Det er gjort et godt stykke arbeid fra regjeringens side, og de andre norske partiene legger seg på samme linje. Det er viktig for oss med stabilitet, og det har vi fått aksept for, sier Kristoffersen.

Viktig næring

Nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) sier til NTB at han er glad for at den norske handelsflåten blir større, og kaller næringen en av landets bærebjelker.

– Skal vi ha gjennomslag i internasjonale sjøfartsregler er det viktig at vi har en stor flåte. Dette styrker hele den maritime næringen i Norge, fra verft og klassifisering til rederier og forsikringsselskap, sier han.

Han viser til at sektoren er en av landets største næringer, med 100.000 ansatte og en verdiskapning på 100 milliarder kroner.

Les også: Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.