Foreløpig er det amerikanske selskapet Terrafugias Transit-modell på teststadiet med prototyper.
Selskapet regner imidlertid med at modellen snart blir satt i produksjon. Deres presseteam opplyser at de så langt har mottatt 100 forhåndsbestillinger på flybilen.
– Vårt fokus er å fullføre testingen på riktig måte og deretter gå til sertifisering og produksjon, skriver selskapets presseansvarlig.
Prisen er oppgitt til 279.000 dollar, eller rundt 1,6 millioner kroner. I tillegg kommer naturligvis lokale skatter og avgifter som ikke er beregnet ennå. Leveringen av de første bestillingene er estimert til å starte i desember 2015.
Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler
Både bil og fly
Selskapet har planlagt to modeller, Transition og TF-X. Transition trenger rullebane for å ta av og lande, mens TF-X kan ta av og lande som et helikopter.
Ifølge selskapet er Transition designet for å passe til LSA-standarden (Light Sport Aircraft) som er en ny klasse for lette fly der maksimal avgangsvekt er 600 kilo eller 650 kilo for amfibiefly. Maksimal hastighet er satt til 120 knop. Flyet er også laget for å fly under visuell kontroll. Transition har takeoff-vekt på 650 kilo. Motoren er en Rotax 912 ULS bensinmotor.
Det kombinerte flyet og kjøretøyet er også laget for å tilfredsstille kravene som gjelder for biler.
I motsetning til fly er det derfor forsynt med airbager, vindusviskere og godkjente hjul og dekk for kjøring på bakken.
Les også: Luftskip, luftputefartøy, helikopter og fly i ett
Dobbel godkjenning
Et hybrid kjøretøy vil trolig også kunne bli godkjent for bruk i Norge hvis det oppfyller kravene til Vegdirektoratet og Luftfartstilsynet.
Leder for seksjon for kjøretøy i Vegdirektoratet, Espen Andersson, forteller at et kjøretøy som skal brukes på norske veier, må tilfredsstille normale krav til biler i henhold til kjøretøyforskriftene, som blant annet stiller krav til sikkerhet, miljø og utslipp.
– Hvis de gjør det, så kan de også brukes på veien, sier han.
Thomas Hytten fra Luftfartstilsynet forteller at de har ulike standarder for sertifisering av fly.
– Enten har den sertifisering som fly, eller så har den det ikke, sier han.
Les også: Lager flydrivstoff av CO2, vann og sollys
Normalklasse fly
Hvis maksvekt er på 650 kilo, som den etter all sannsynlighet vil få, vil den ifølge Hytten ikke kunne bli sertifisert som et mikrofly og trolig heller ikke etter den nye lsa-klassen.
Da er det mer aktuelt å bli registrert som et normalklasse-fly. Denne klassen har ifølge Hytten høyere krav til kvalitetssikring med hensyn til design, konstruksjon, vedlikehold og produksjon. Blant annet er det strengere krav til produsenten når det gjelder oppfølging av produktet.
Hytten forklarer at dette er den samme klassen som benyttes for tradisjonelle småfly som for eksempel Cessna 172 og Piper cherokee (Pa 28).
Hvis flyet blir godkjent som et normalklasse fly, vil det minimum kreve det nye sertifikatet, LAPL, eller Light Aircraft Pilot Licence. Dette er et nytt sertifikat som han regner med at flyskolene vil kunne tilby i løpet av inneværende og neste år.
– Det har kommet nå, forteller han. Dette sertifikatet har lavere krav til trening og krever kun maksimalt 30 flytimer. Det er et gunstig sertifikat som vil være både enklere og rimeligere å ta enn det tradisjonelle privatflyversertifikatet, PPL-A.
Den planlagte modellen Terrafugia TF-X, som starter og lander som et helikopter, vil by på større problemer når det gjelder sertifikat.
Denne vil trolig kreve et VTOL-sertifikat, som forsåvidt er tilgjengelig i Norge, men Hytten kjenner ikke til at noen driver opplæring i det.
Foreløpig har det ikke blitt utstedt, og han er derfor usikker på hvordan man kan få opplæring i denne spesielle flytypen.
– En må jo få trening et eller annet sted først, kanskje man må dra til fabrikken og få opplæring der. Men hvis reglene kan oppfylles, er det fullt mulig at en slik flybil kan bli godkjent, sier Hytten.
Les også:
Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig