Årets første luftfartsrapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) kan bety at alle Boeing 737 må modifiseres.
Den betydningsfulle granskningen ble avsluttet av en organisasjon som nå har kommet ovenpå:
SHT har gått fra en diger saksbunke med 60 pågående luftfartsundersøkelser i 2011 til 30 pågående undersøkelser i 2013 og 12 pågående undersøkelser i skrivende stund.
Gamle saker
For to år siden omhandlet hver tredje luftfartsrapport en sak som var mer enn fem år gammel.
Av de 13 rapportene som ble lagt fram i 2014 var kun to eldre saker, fra 2009 og 2011, mens resten av sakene stammet fra 2013 og 2014.
I den eksisterende bunken på 12 saker er 8 ulykker eller hendelser som skjedde i 2014, mens de to eldste skjedde i 2010.
SHT er ferdig eller er i ferd med å sluttføre flere viktige saker.
En av dem kom altså torsdag:
Les også: For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly
B737 og DHC-8
En alvorlig luftfartshendelse i Finland for to år siden har avdekket at Boeing 737 har en designsvakhet som gjør den sårbar for avisingsvæske.
Det vil si at i gitte forhold kan slik væske trenge inn i halepartiet og bidra til at høyderorsystemet fryser fast.
Undersøkelsen ble ledet av SHT med bistand fra havarikommisjonene i Finland og USA. I den endelige rapporten tilrås luftfartsmyndighetene å kreve at samtlige B737-er i drift modifiseres.
En av de eldste sakene er nå i ferd med å sluttføres, får Teknisk Ukeblad opplyst.
Den handler om landingsstellkollapsen på et Dash-8-100 fra Widerøe på Sandnessjøen lufthavn Stokka i 2010.
Les også: SAS venter på levering: Den mest avanserte A330-en hittil
Helikopterhavariet på Sollihøgda
Også den endelige havarirapporten etter Luftambulanse-ulykken i januar i fjor vil bli offentliggjort i nærmeste framtid:
To mennesker omkom da et EC135-helikopter kolliderte med en kraftledning og havarerte på Sollihøgda.
– Undersøkelsen er helt i sluttfasen. Det er flere fagområder og departementer involvert og vi holder nå på med en gjennomgang av de siste kommentarene fra berørte parter, opplyser SHT-direktør William J. Bertheussen.
Opprydding
For to år siden ble det pekt på at større ansvarsområde og flere transportgrener var hovedårsaken til at sakene hadde hopet seg opp hos SHT på Lillestrøm.
Oppryddingstiltakene handlet blant annet om en mer kritisk og avgrensende tilnærming i undersøkelsenes oppstart.
Det har åpenbart hatt en effekt. Saksporteføljen til luftfartsavdelingen er redusert til 12.
Bertheussen skryter av staben sin og understreker samtidig at det er en krevende øvelse å skynde seg med ulykkesundersøkelser som krever grundighet.
– Dessuten kommer det stadig nye saker som betyr at vi må legge til side det vi holder på med for å sikre nye data mens de er ferske. Det er litt sjonglørkunst å få dette til å gå opp ettersom vi er ganske få innenfor hvert kompetanseområde, sier SHT-sjefen.
Les også:
– Å fly på denne måten er som å kjøre bil med kikkert