I dag ruller det 160 eksemplarer av den indiskproduserte elbilen Reva på norske veier.
Samtlige går på blybatterier og må ile til en stikkontakt etter bare fire til åtte mil.
Nå varsler Reva at den etterlengtede varianten med litium-ion-batterier og større rekkevidde er klar. Og norske kunder står først i køen:
Under 160.000 kroner
– Etter det jeg har forstått, er vi øverst på prioriteringslista. De første bilene med litiumbatterier skal vi få levert til Norge i løpet av mai, forteller markedssjef Bjørnar Teig i Reva Norge til TU.no.
Elbilen har vært på det norske markedet i halvannet år nå, og koster 115.000 kroner å få på veien i rimeligste variant. Med blybatterier vel å merke.
– Vi er ikke helt heldige med valutakursen for tida, men vi jobber for å få litiummodellen under 160.000 kroner ferdig levert, opplyser Teig.
Listig revastrek hjelper indiske elbiler
12 mil
For den summen er rekkevidden økt til 120 kilometer, ifølge produsenten. Full ladetid er redusert fra åtte til seks timer.
De nye litiumbatteriene har ikke bare lengre levetid, de er også nesten 140 kilo lettere enn blybatteriene. Dermed er akselerasjonen også forbedret.
– Den praktiske rekkevidden på litiummodellen er ennå ikke testet her til lands, så helt eksakt kan vi ikke være før vi har prøvd den på norske veier, sier Teig.
Det skal også bli mulig å oppgradere eksisterende Reva City Car til litiumbatterier. Dette krever en ombygging av blant annet styringssystemet og fjæringene, og prisen er ennå ikke fastsatt.
Nordisk satsing
Reva konkurrerer på det samme markedet som norskbygde Buddy. De har til felles at de registreres som firehjuls motorsykler i motsetning til Think, som er en vaskekte bil men også atskillig dyrere i innkjøp.
– Vi kan selvsagt ikke måle oss i volum med de store forhandlerne. Samtidig registrerer vi at vi i høst har holdt koken og vel så det i en generell krisetid for bilindustrien, sier Teig.
Den norske elbilimportøren Reva Norge startet tidligere en nordisk satsing da de fikk den første danske elbilforhandleren på plass. Nå vurderer selskapet å satse også i Sverige og Finland.