Dette er det første av seks med X-Bow som bygges for rederiet CBO (Companhia Brasileira de Offshore) i Brasil.
Fartøyet er av typen PX106 med et dekssareal på 660 m². Fartøyet er 76,3 meter langt og 16 meter bredt.
Kjent med Ulstein
CBO, som har kontrakt med statlige Petrobras, har fra før to PSV-er med Ulsteins P106-design. Da rederiet i 2010 og 2011 skulle kontrahere flere skip, stilte de strenge krav til fartøytypene.
CBO har bestilt to PX 106 og fire PX105. Ulstein leverer design, engineering, hovedutstyr og hjelper til med oppstart, skriver Ulstein i en pressemelding. De fire skipene bygges ved Estaleiro Alianca i Rio de Janeiro i Brasil.
Diesel-elektrisk
Tre av tankene om bord på CBO Atlântico er multitanker av cargomax-system. Tankene er forberedt for ulike typer last /tørrlast, blant annet sement), borevæske (brine), olje (drivstoff) og borekaks (drill cuttings).
PSV-skipet har dieselelektrisk framdrift, azimuth-propeller og holder en maks fart på 15 knop. CBO Atlântico er bygget etter DNVs CLEAN-notasjon, som blant annet betyr dobbelt skrog og reduserte utslipp.
Kvalitetsstempel
– Samarbeidet med både Estaleiro Alianca og CBO har vært svært godt. Vi er svært fornøyde med kvaliteten på sluttproduktet, sier prosjektleder for Ulstein, Rolf Olsen Husø.
CBO Atlântico gikk rett inn i en åtteårskontrakt for det statlige brasilianske oljeselskapet Petrobras.
Det andre fartøyet av PX106-design skal leveres i andre kvartal i år. De fire PX105-fartøyene skal levere i løpet av 2012-2013, ifølge Ulstein.
Les også: Ulstein med nytt selskap