Med et smell startet samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sprengingen til et hus som aldri tidligere har blitt bygget i Norge.
Det nye smarthuset på Gjerdrum skal produsere strøm fra solcellepaneler som lagres lokalt på et batteri og senere kan brukes direkte til hurtiglading av elbilen.
– Smarthus i deg selv er ikke nytt, det har eksistert en stund, men vi drar det et hakk lenger, sier daglige leder i K2 Knut Eide.
Kombinasjonsteknologi
Anlegget som skal settes opp på Gjerdrum er et demonstrasjonsanlegg som skal vises fram for politikere for å forklare hvordan fremtidens boliger og smarte nett kan spille sammen og bidra til energieffektivisering og en betydelig reduksjon av klimautslipp fra privatpersoner.
– Som i alle andre smarthus kan man styre både strøm, varme og lys fra en smartphone eller et nettbrett. I tillegg til det produserer huset sin egen strøm som den lagrer i et eget batteri og kan bruke ved behov, forklarer Eide.
Nissan og Delta Electronics er sentrale i utviklingen av det framtidsrettede huset. Delta har testet ut liknende løsninger i andre land, men det er første gangen teknologikombinasjonen benyttes i Norge.
– Mange steder tillater ikke nettselskaper hurtiglading av elbil fra privatboliger i dag siden det skaper ubalanse i nettet. Ved å lage egen strøm som lagres lokalt på et batteri unngår du fellesnettet og kan enkelt hurtiglade elbilen fra husveggen, sier Eide.
Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler
Store besparelser
Eide anslår at solcellepanelet vil forsyne huset med halvparten av dets energibehov.
Kombinert med annen teknologi som benyttes i huset anslår han en energibesparelse på 75 prosent sammenliknet med boliger bygget etter dagens teknisk standard.
– Utgangspunktet er helt vanlig smarthusteknologi. Det som er nytt i Norge er kombinasjonen av smarthus, energiproduksjon og kombinasjonen av bil og bolig. Teknologiene har eksistert lenge hver for seg. Det nye nå er at de settes i system og kombineres. Dette gir et stort energisparingspotensiale samtidig som du enklere kan lade og benytte deg av elbilen, sier Eide.
Solvik Olsen er veldig positiv til prosjektet, og sier han gleder seg til å følge utviklingen videre.
– Flere og flere får seg elbil, så på sikt kan gode lademuligheter fra huset bety mye. Spesielt for strømnettet, så det ikke overbelastes, sier han.
Huset anslås å være ferdig i første halvdel av 2015, og er allerede solgt til spente eiere.
Les også:
Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig
– Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer