Framdriftssystemet til ferja ”Eiksund” kombinerer en propelløsning, bestående av rimdrevne trustere, med en ny løsning for elektrisk overføring av kraft mellom skipets motor og propell.
– Teknologi som forenkler
”Eiksund” fikk den nye teknologien installert i august i fjor og har så langt gjort seg gode erfaringer, ifølge daglig leder Geir Larsen i Inpower.
– Vår patenterte ”Phi DRIVE”-teknologi, for direkte elektriske forbindelser mellom generator og motor, gir dieselelektriske framdriftssystemer en ny og effektiv dimensjon, sier Larsen til Teknisk Ukeblad.
I navnet brukes det matematiske tegnet for Phi, og at teknologien har fått det navnet er det selvsagt en grunn til.
– Fordi vi utvikler permanent magnet teknologi og Phi er symbolet for magnetisk flux, forklarer Larsen.
Propelløsningen står Brunvoll bak, og sammen med Fjord1 MRF og Innovasjon Norge har Inpower utviklet det nye systemet. ”B/F Eiksund” er derved det første fartøyet i verden med azimuth-periferidrevne trustere og drift via elektrisk aksling.
Forenklende teknologi er et stikkord for bedriften.
– Tradisjonelle elektriske framdriftssystemer er både plasskrevende, komplekse og fører til energitap. Vår løsning kobler sammen permanentmagnet generator og motor direkte, og gir derfor en overføring av elektrisk kraft med svært høy virkningsgrad, forklarer Larsen.
Miljøbonus
Framdriftssystemet gjør at fartøyet kan snu omtrent på femøringen. I tillegg kommer bonuser som redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp, samt et støy- og vibrasjonsnivå som blir betraktelig mer behagelig enn det ferjepassasjerer på Vestlandet har vært vant til.
Ferjeskipper Helge Strand har vært med på hele utprøvingen av det nye systemet.
– Dette er bare positivt. Jeg har så langt ikke noe negativt å si. Dette er bedre både når det gjelder støy og vibrasjon. I tillegg er den helt fantastisk når det gjelder manøvreringsevnen, sier Strand.
Fjord1 MRF gleder seg til fortsettelsen, og ser ikke bort fra at systemet også tas i bruk på flere ferjer etter en prøveperiode.
For de involverte har det vært et langvarig prosjekt med forskning og utvikling.
– Man støter alltid på ting man ikke var klar over på forhånd, men så langt er vi strålende fornøyde. En ekstra bonus er det selvsagt at drivstoff og utslipp kuttes med mellom 10 og 20 prosent, sier teknisk sjef i Fjord1 MRF, Glenn Sandberg.
”Eiksund” skal i ordinær rutetrafikk på sambandet Aresvika-Hennset på Nordmøre.