Gass er ikke bare billigere, den er også langt mer miljøvennlig enn dieseldrevne motorer, ifølge beregninger fra Sintef-selskapet Marintek.
Landbasert industri er forventet å kutte sine svovelutslipp fra 16 millioner tonn i 1990 til fire millioner tonn i 2010. Til sammenligning forventer skipsfarten å øke sine utslipp fra to millioner tonn i 1990 til nesten fire i 2010.
Øker framover
I dag er shippingindustrien ansvarlig for rundt 20 prosent av utslippene av svovel- og nitrogen (SO x og NO x). I 2020 regner man med at skipsfarten må svare for halvparten av svovel- og nitrogenutslippene fordi utslippene øker, mens øvrig industri kutter kraftig.
– Denne utviklingen kan ikke industrien leve med. Det er åpenbart behov for nye løsninger, sier forskningssjef Per Magne Einang i Sintef-selskapet Marintek.
Gass kutter utslipp
Skipsfarten er ansvarlig for to-fire prosent av CO 2-utslippene i verden. Gass vil kunne redusere utslippene av klimagasser fra skipene med cirka 15 prosent i forhold til marin dieselolje (MDO). NO x-utslippene vil reduseres med 90 prosent, mens svovel- og partikkelutslipp vil bortfalle helt, ifølge beregningene fra Einang.
Han presenterte analysen under en konferanse i slutten av mai. Einang har forsket på gassmotorer i mange år, og har gjort deler av utviklingsarbeidet på gassmotorer for Rolls Royce.
Norge har i dag fem gassferjer og flere fraktebåter for flytende naturgass (LNG). For frakteskipene som går over verdenshavene er gass ennå ikke lønnsomt, men for trafikk langs kysten i Europa går regnestykket allerede i hop, mener Einang. Det er også her i de befolkningstette områdene den lokale forurensingen er mest problematisk.
Lønnsomt med lav oljepris
– LNG-skip vil få en ekstrakostnad på grunn av de store gasstankene. Denne kostnaden må bli utlignet av lavere driftskostnader, påpeker forskeren og forklarer:
Gassprisen er også avhengig av oljeprisen, men halvparten av prisen på flytende gass skyldes frakt og omgjøring fra gass til væske. Dermed blir dieselprisen mer oljeprissensitiv. Ved å granske drivstofforbruket på gassferjen «Bergensfjord» har Einang regnet ut følgende: Gassdrevet motor er lønnsomt med en margin på 10-15 prosent selv ved en oljepris på 30 dollar fatet. Ved en oljepris på 60 dollar fatet dobles besparelsen i forhold til marin dieselolje.
– Skipsfartens nærtrafikk vil spesielt bli pålagt strengere utslippskrav. Renere drivstoff er nødvendig for å møte disse restriksjonene, og naturgass vil redusere alle skadelige utslipp, sier Leinang før han avslutter med en spådom:
– Innen fem-ti år vil gass bli brukt som drivstoff innen nærtrafikk.