Et nytt design for en kombinert snurper og tråler lanseres av Wärtsilä Ship Design på Nor-Fishing i Trondheim i august.
Skipsdesignerne, som denne gangen har fått input fra industridesignere i konsernet, er spente på reaksjonene fra fiskebåtrederiene.
Design av fiskebåter har ikke gjennomgått samme fornyelse som en del andre fartøystyper. Wärstilä vil sikre at Norge fortsatt fører an.
Utenfor boksen-tenking
I stedet for bare å bygge på tradisjon – uten at noen er helt sikre på hvorfor en fiskebåt er konstruert på samme vis i generasjoner, inviterte Wärtsilä Ship Design med seg noen som kan tenke utenfor de vante rammer og stille de dumme spørsmålene ingen andre tør.
Fartøyskonseptet legger vekt på bedre og tryggere arbeidsmiljø for fiskerne, drivstofføkonomisk skrogdesign og mer «human» behandling av fisken.
Et nytt håndteringssystem transporterer snurpefangsten fra nota og inn i tankene med nedkjølt sjøvann uten bruk av fiskepumpe.
Les også:
Beskyttelse
Akter er det en overdekket trålbinge der trålen tas inn gjennom en luke i overbygget.
I tillegg til å gi bedre arbeidsforhold og økt sikkerhet for mannskapet, gir dette også beskyttelse mot vær og vind for trålvinsjer og annet teknisk utstyr som nå blir plassert under tak.
Skipet skiller seg også ut ved å ha en egen etasje over broen som kan benyttes til rekreasjonsrom, utstyrsrom, eller som observasjonspost dersom fartøyet også har forskningsoppgaver.
Vil ha innspill
Det gjenstår mye detaljstudier, tegning og beregninger før den nye fiskebåtdesignen er klar for markedet.
– Vi er svært spente på reaksjonene. Vi lanserer Gentle Fish Handling Concept nå for å komme i dialog med fiskeribransjen. Vi håper potensielle kunder, fiskerifaglige miljøer og leverandører av fiskeriutstyr vil gi oss tilbakemeldinger på om konseptet vårt er veien å gå i utviklingen av snurpere/trålere, sier Ove Wilhelmsen, administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design.
Wärtsilä har ikke spesifisert framdriftssystem, men ser for seg en kombinasjon av diesel-mekanisk og diesel-elektrisk. LNG-motorer basert på dual fuel-teknikken, kan også være et alternativ.
Det Norske Veritas presenterte i fjor også et nytt konsept for fiskefartøy, og stilte ideer og skisser fritt t til disposisjon. Wärtsilä hevder at de ikke har skjelt til DNV-konseptet «Catchy».
Les også:
Ras av kontrakter til Ulsteinvik
Norske forskere gjør skipsfarten renere