I pressemeldingen heter det at Lockheed Martin har "anerkjent fullføringen av et avansert testutviklingsprosjekt".
På godt norsk betyr det følgende:
– Det er vi som er valgt som løsning på bakplater for Lockheed Martin globalt. Det betyr kontrakter fra en milliard kroner og oppover, sier konsernsjef Jørgen Bredesen i Kitron til Teknisk Ukeblad.
Lang tidshorisont
I et par år har Kitron drevet en teststasjon for bakplateprodukter for jagerfly. Det er denne teststasjonen som nå er godkjent, noe som betyr at Kitron skal produsere for Lockheed Martin.
– Det er vel snakk om over 4000 fly og en tidshorisont på 25-30 år. I tillegg til produksjon kommer service og vedlikehold, sier Bredesen.
Fjær i hatten
Neste trinn er å formalisere volumer på produksjonen.
– Dette er en fjær i hatten for oss. Det ligger i kortene at i et slikt prosjekt må man levere førsteklasses produkter. Lockheed Martin har revidert Arendals-miljøet flere ganger og vært fornøyd med det de har sett, forteller konsernsjefen.
Inn i Tyskland
I tillegg har Kitron nylig kjøpt det tyske selskapet Veru Electronic GmbH for 700.000 euro. Målet er å sluttføre handelen i 2010 og gjøre Veru til et helheid tysk datterselskap.
– Vi har møtt interesse fra Tyskland i to-tre år og bestemte oss for å gå inn og etablere oss gjennom oppkjøp. Vi har sett på cirka 40 selskaper, og endte med dette. Det er ment som en fysisk tilstedeværelse i Tyskland. Selskapet kan gjøre produktutvikling og kjøre små piloter i nærheten av kundene, sier Bredesen.
Krevende år
Han legger ikke skjul på at Kitron har et tøft år bak seg.
– Det har vært et krevende år og vi har måttet nedbemanne mye. Men jeg tror ikke vi skal lenger ned nå, sier konsernsjefen.
Har kuttet 400 ansatte
Ved utgangen i fjor var det 1500 ansatte i selskapet. I år ender de med 1100.
– Vi var tidlig ute, hadde vi ikke vært det, ville det ha vært enda mer krevende, sier Bredesen.
Går i pluss
Kitron regner likevel med et resultat på 50-60 millioner i overskudd ved årets utgang.
– Jeg tror ikke markedet vil komme helt tilbake før andre halvår i 2010. Men vi står støtt, vi, avslutter konsernsjefen.