Noen forsinkelser er det blitt, som følge av tekniske og økonomiske utfordringer, men i september skal Tata Indica Vista EV være klar for markedet.
Det er i hvert fall målet til Miljøbil Grenland, som selger elbilene, og Miljø Innovasjon som produserer dem.
– Vi har jobbet hardt og målbevisst. Noen tidsfrister er oversittet, men jeg mener at vi fortsatt er tidlig ute i markedet, sier direktør Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland.
Må kjøpe battericeller
Miljø Innovasjon skal både produsere batteripakker og stå for konverteringen til eldrift. Bilene kommer som skall, såkalte «glidere», fra morselskapet Tata Motors i India.
I utgangspunktet skal selskapet også produsere egne battericeller basert på teknologien til deleieren Electrovaya. Før jul ble selskapet bevilget 15 millioner kroner i støtte over tre år fra Norges forskningsråd til å videreutvikle batteriet og selve cellefabrikken.
Men i påvente av at de får opp egen produksjon tegnet de nylig en leveringskontrakt med koreanske Energy Innovation Group (EIG).
EIG skal levere inntil to millioner battericeller i perioden fram til 2012. Cellene monteres i moduler og ferdige batteripakker i Norge.
– Cellene og celleformen kan ses på som en markedsstandard. Det er hvordan de integreres i batteriet som er vår kompetanse, påpeker Ivar Brynhildsvoll som er direktør i Miljø Innovasjon.
For hele Europa
Årsaken til at det hentes inn celler fra Sør-Korea skyldes ikke bare at prosjektet med å skalere opp og automatisere produksjonen av Electrovaya-batterier har strukket ut i tid. Det er også et spørsmål om volum:
– Tata ønsker å selge Indica EV i større deler av Europa, og vi skal lage alle batteripakkene, forteller Brynhildsvoll.
Konverteringen av biler for det nordiske markedet skal gjøres i Norge. Kapasiteten er 5 000 biler i året. Derfor skal Tata sette opp ytterligere en ny fabrikk for det øvrige markedet i Europa.
Så langt har Miljø Innovasjon produsert et tosifret antall litium-ionebatteripakker. Det er energirike pakker som rommer 26,5 kilowattimer. I januar og februar har Indica Vista EV kjørt rundt i Norge på kuldetesting, parallelt som elbil har kjørt på varmetest i India.
Begge steder har systemene virket hundre prosent, ifølge produsenten, som likevel understreker at all validering og testing ennå ikke er ferdig.
Forhandlernettverk
Med lansering til høsten, begynner det å haste med å finne et forhandlernettverk. Den siste tiden har både Buddy og Think inngått nye allianser på salgssida.
– Vi er i sluttfasen med å opprette et forhandlernettverk både i Norge og Danmark, forteller Nenseth.