INDUSTRI

Grønn bølge

GASS:  Kaptein Steinar Steinsund og styrmann Jøran Edvardesen om bord på VikingLady. Skipet går på LNG og har i tilllegg en 320 kW brenselcelle om bord.
GASS: Kaptein Steinar Steinsund og styrmann Jøran Edvardesen om bord på VikingLady. Skipet går på LNG og har i tilllegg en 320 kW brenselcelle om bord. Bilde: Tore Stensvold
Tore Stensvold
7. sep. 2010 - 07:22

Reduserte klima utslipp og redusert drivstofforbruk er hete temaer under verdens største messe og konferanse for skipsfartsnæringen, SMM.

Begivenheten samler hele verdens shipping- og skipsfartselite i Hamburg 7. - 9. september.

Hamburg-Berlin

For første gang skal det arrangeres en egen konferanse om miljøvennlig skipsfart. Statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet skal kåre Årets skip og drar deretter til Berlin for å tale varmt for LNG i stedet for diesel og bunkersolje.

Økt bruk av flytende naturgass (LNG) i skipsfarten blir et av hovedtemaene under de politiske samtalene statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet skal ha med sin tyske kollega i Berlin 8. september.

NYE REGLER: - Vi jobber for at IMO skal ha et strengest mulig regelverk, sier statssekretær Rikke Lind.
Økt bruk av flytende naturgass (LNG) i skipsfarten blir et av hovedtemaene under de politiske samtalene statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet skal ha med sin tyske kollega i Berlin 8. september. GASSFORKJEMPER: Statssekretær Rikke Lind vil tale varmt for bruk av LNG til framdrift av skip under SMM i Hamburg og møter med sin tyske kollega.. Solum, Stian Lysberg

Grønn gass

– Bruk av LNG i skipsfarten imøtekommer både krav til miljø og skipsfartens konkurranseevne. Norge har i dag en sterk LNG-klynge. Dette er en klynge vi ønsker å videreutvikle. Tyskland som alle andre store skipsfartsnasjoner, bør ha interesse av å satse på LNG, sier Lind.

Norske rederier har gått i bresjen for bruk av LNG i skip, både i ferjer og til offshore supplyskip. Nettverk for distribusjon av LNG bygges ut i takt med behovet. Foreløpig er LNG ikke tilgjengelig i så mange havner på kontinentet. Dermed sitter rederne og venter, mens distributørene venter på rederne.

Flytende naturgass som drivstoff på skip eliminere partikkel- og svovelutslipp, minsker CO2-utslipp og redusere NOx-utslipp med 90 prosent.

Andre tiltak

LNG er imidlertid lite fokusert under SMM og Global Maritime Environmental Conference, GMC. Drivstofføkonomi, skrogformer, malingtyper, logistikk og andre tiltak blir imidlertid trukket fram på konferansen, som vil samle 700 delegater og deltakere.

Det er ventet rundt 50.000 besøkende til messen og konferansen. Rundt 2000 utstillere fra 58 land er til stede, blant dem en rekke norske. Dette er 24. gang SMM arrangeres.

Rikke Lind skal dele ut prisen «Ship of the Year» onsdag 8. september.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.