SOLA: Den neste generasjons passasjer- og redningshelikopter er bygget av Airbus Helicopters i Marseille i Frankrike, som tidligere het Eurocopter.
– Maskinen har hittil fått så romslig omtale at mange oljeansatte og personell fra helikopterselskapene betegner det som morgendagens transportmaskin på norsk kontinentalsokkel, sier direktør Frode Østnes i firmaet Kjell A. Østnes som representerer Airbus Helicopters i Norge, til Teknisk Ukeblad.
Han mener det neppe vil gå mange år før EC 175 kommer til å fly på sokkelen utenfor norskekysten. Modellen er med sin standardkabin med 16 passasjerseter av en spesiell størrelse som aldri tidligere har vært benyttet her i landet.
– I den sammenheng er det grunn til å nevne at gjennomsnittlig belegg på et 19-seters nordsjøhelikopter er 14 til 16 passasjerer, fortsetter Østnes.
Den franskbygde maskinen er videre både raskere, mer stillegående, drivstoffbesparende og vibrerer mindre enn de fleste andre sammenlignbare helikoptre. For passasjerene er standard-kabinen romslig med god plass til beina.
Les også: Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore
Gode flyegenskaper
Sjefsflyger Tor Andreas Horne i CHC Helikopter Service roste også det nye Airbus-produktet. Han trakk spesielt fram flyegenskapene som han betegnet som gode.
Flygesjefen som fikk prøvefly det nye helikopteret, pekte blant annet på den digitale cockpitinnredningen.
Instrumenteringen karakteriserte han som oversiktlig. At cockpitvinduene er større enn i de fleste andre helikoptre syntes Horne var en positiv løsning.
Administrerende direktør Bjørn Veum Seljevold i selskapet Norsk Helikopter Service vil ikke utelukke at hans selskap kan gå til anskaffelse av den mindre helikoptermodellen.
– Det hele avgjøres av oljeselskapene som kunder. De kan prioritere EC 175 i sine anbud, sier Seljevold.
Les også: Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip
80 prosent av riggene
Den nye modellen har rekkevidde på 140 nautiske mil eller i overkant av 200 kilometer. Det betyr at 80 prosent av oljeplattformene på norsk sokkel kan nås av helikopteret.
Marsjfarten er 150 knots eller nær 300 kilometer i timen. Det er mer enn de fleste andre av dagens helikoptre i oljebransjen.
Et minus er det derimot at EC 175 ikke har utstyr for avvising.
Visepresident Thierry Mauvais i markedsavdelingen i Airbus Helicopters sier Airbus er klar over mangelen. Fabrikken jobber for fullt for snarest å kunne presentere en løsning.
– Produktet som er under utvikling vil bli av en ny og lett type. Instrumentet vil ikke veie mer enn 100 kilo. Det vil dermed ikke ha nevneverdig betydning for helikopterets framtidige rekkevidde, understreker Mauvais.
Airbus EC 175 ble sertifisert så sent som 14. januar i år. Det er derfor et helikopter av nyeste modell som ble presentert på Sola.
Ingen norske selskaper har hittil bestilt nykommeren. Airbus har imidlertid mottatt bestillinger på 64 EC 175 fra flere utenlandske helikopteroperatører. De første skal leveres innen årets utgang.
Les også: Sjøfolk jobber 700 timer mer enn oljearbeidere i 2-4-ordning
Søk og redning
At maskinen også tilbys i en søk og redningsutgave blir av mange potensielle kunder vurdert som en fordel. Det er derfor ingen umulighet at denne helikoptertypen kan erstatte de eldre Super Puma-maskinene som i dag står i beredskap på flere norske oljefelt.
Listeprisen for en EC 175 er rundt 15 millioner euro eller omkring 120 millioner kroner.
Billigere pris sammen med lavere drift- og vedlikeholdsutgifter gjør at mange i helikopterbransjen tror på det nye produktet.
– Husk at oljeselskaper overalt er pålagt å spare penger hvor det er mulig. Da kommer lavere kostnader og pris for et helikopter godt med, sa mange de besøkende på Sola.
Demonstrasjonsturen til det nye Airbus-produktet ble avsluttet i Stavanger. Helikopteret hadde tidligere i uken blitt vist i Norwich og Aberdeen i Storbritannia.
Les også:
Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden