Å ta av fra en relativt bratt rampe er rutine for mange hangarskipbaserte kampfly.
19. juni var første gang at dette ble testet med F-35 Lightning II.
Nærmere bestemt F-35B som er den såkalte STOVL-versjonen («short takeoff/vertical landing») av flyet.
Les også: – F-35 er allerede gammeldags
Langvarig
Det var ikke en ansatt hos produsenten Lockheed Martin, men BAE Systems-testflygeren Pete «Wizzer» Wilson som var først til å sette utfor det såkalte skihoppet i testflyet BF-04.
Dette skjedde ikke til sjøs, men på marineflybasen Patuxent River, som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland på USAs østkyst, 19. juni.
– Det er alltid spennende å gjøre noe for første gang i luftfarten. Vi bruker bokstavelig talt årevis på å forberede oss, med hundrevis av simulatortimer rett i forkant. Selv med all planleggingen er vi forberedt på at noe uventet kan skje. Men flyet ytte som forventet og det var en ren fornøyelse, rappotterer Wilson i en pressemelding.
Les også: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939
Både fly og hangarskip
Fram til nå har flygere og ingeniører trent på BAEs simulatorsenter i Warton.
Nå er det berammet to uker til med testing på rampen på Patuxent, som er identisk med den som befinner seg på Storbritannias nye hangarskip HMS Queen Elizabeth.
Data fra bakketestingen i USA skal deretter brukes til å forbedre simulatoren på andre siden av Atlanteren.
BAE Systems er en av de største underleverandørene til Lockheed Martin, med om lag tre tusen ansatte i F-35-programmet, og bygger dessuten britenes to nye hangarskip.
Les også: Her er Forsvarets aller nyeste anskaffelse
Hopp er utbredt
Mens USAs hangarskip har flate dekk, har de to andre kommende F-35B-brukerne Storbritannia og Italia en rampe i enden av rullebanen på sine skip.
Dette er det mest vanlige: I tillegg til de amerikanske hangarskipene er det bare franske Charles de Gaulle og brasilianske São Paulo («arvet» fra Frankrike) som har flate rullebaner av hangarskipene som er operative i dag.
Andre eksempler på hangarskip med spretthopp på baugen er Kuznetsov-klassen, som brukes av Russland og Kina, og Indias kommende Vikrant-klasse.
Ifølge BAE Systems har begrepet «skihopp» kommet fordi det gir flygeren en følelse av å hoppe under takeoff.
Hensikten er å gi kampflyet starthjelp og bidra til at det kan ta med seg mer nyttelast på den tilgjengelige rullebanen enn dersom den var flat.
Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet
Digre skip
HMS Queen Elizabeth ble døpt for ett år siden og er fortsatt under bygging. Hangarskipet skal etter planen gjøre de første sjøtestene om et år og oppnå initiell operativ kapasitet (IOC) i 2020.
Hun får ett søsterskip, HMS Prince of Wales, som begge er betraktelig større enn de tre forgjengerne i Invincible-klassen.
Mens disse var 209 meter lange med et deplasement på 22 000 tonn, er de nye hangarskipene 280 meter lange med et deplasement som nå er økt fra 65 000 til 70 000 tonn, ifølge The Engineer.
Til sammenligning er USAs ti skip i Nimitz-klassen 333 meter lange og med opp til 100 000 tonn deplasement.
Les også: Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon
Kan også ta av vertikalt
US Navy skal benytte F-35C på sine hangarskip – den første hangarskiplandingen ble foretatt på USS Nimitz 3. november i fjor) – mens US Marine Corps skal benytte B-versjonen på sine amfibiekrigsskip når flytypen tas i bruk operativt i år.
Den første vertikale landingen til sjøs ble foretatt 3. oktober 2011 på USS Wasp.
F-35B er også i stand til å ta av vertikalt med en begrenset mengde drivstoff om bord.
Såkalt VTO-kapasitet er nødvendig for forflytning over korte avstander der beskaffenheten i felt er slik at flyet ikke kan gjennmføre en kort takeoff.
Første gang dette ble demonstrert var 10. mai 2013, også dette fra Patuxent River.
Les også: Her bråbremser en F-35 - endelig