Nordmenn er glad i å handle på nettet. Selskapet Dibs, som leverer betalingsløsninger til nettbutikker, offentliggjør hvert år en rapport om netthandling i Europa.
Handleglade nordmenn
Årets rapport er fremdeles ikke klar, men fjorårets undersøkelse viser at Norge ligger i toppen når det gjelder netthandling per capita – og slår med det land som Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Polen og Spania.
I 2012 ble over 40 milliarder kroner svidd av på blant annet elektronikk, reiser, skjønnhetsprodukter, brunevarer og hvitevarer.
Det var kanskje ikke det bildet gründerne av komplett.no så for seg da de tidlig på 90-tallet satt på gutterommet og fiklet med ideen om å lage en nettside der folk kunne sitte hjemme og kjøpe produkter fra sofakroken.
Den tidlige versjonen av nettsiden inneholdt nemlig bare et telefonnummer, en oversikt over produkter og en prisliste. Da bestillingene kom inn over telefon, løp de ansatte fra krik til krok for å finne varene.
Les også: Om ti år kan vi alle ha en robot-slave i huset
Jobber fort
Virkeligheten i dag er en ganske annen. Komplett Group eier nå 13 nettbutikker, i Norge, Sverige og Danmark, har rundt 26.000 kvadratmeter lagerplass i nærheten av Sandefjord, 600 ansatte og selger alt fra bildeler, skjønnhetsprodukter og elektronikk.
Fjorårets omsetning lå på rundt fire milliarder kroner, men med oppkjøpet av den svenske nettbutikken Webhallen tidligere i år, regner man med å runde fem milliarder kroner i år.
Men tilbake til begynnelsen: Hva skjer egentlig når du som kunde har valgt et produkt og trykker på «kjøp»-knappen?
Aller først går en melding til et såkalt ERP-system, et prosessystem som sjekker at varen er på lager. Er varen inne, sender ERP-systemet en plukkordre til et system som heter WMS (warehouse management system) som sender ut meldinger til robotene på lageret. Denne prosessen er over i løpet av svært få sekunder.
Selve plukket tar litt lenger tid. I den ene lagerhallen til komplett.no står rekke på rekke med kasser fulle av diverse produkter.
Hele tiden kjører røde små «robotbiler» rundt med forskjellige plukkordre. Noen henter mobiltelefoner, andre henter ledninger og atter andre fotoutstyr.
Som tilskuer blir man fort forundret over trafikksystemet og hvordan i alle dager de røde fartsvidunderne ikke kolliderer med hverandre.
Les også: Norsk robot hentet opp organismer fra 8000 meters dyp
Krasjer ikke
Systemet, som kalles Autostore, er imidlertid skrudd sammen på en måte som gjør at bilene kan samarbeide om oppgaver og samtidig «ser» hverandre slik at de unngår å krasje.
Kanskje greit når man tar i betraktning at 55 av dem, med en prislapp på 250.000 kroner hver, kjører rundt på lageret til enhver tid.
Totalt finnes det 2100 punkter bilene kan kjøre til. Hvert punkt består av 16 kasser som står stablet i dybden, noe som betyr at det totalt sett er 33.700 kasser på hovedlageret.
Hvis en av bilene må hente noe i en kasse som eksempelvis ligger som den 13. i rekken, samarbeider robotbilene om å rydde bort og holde kassene mens roboten med plukk-ordren henter produktet.
Det høres kaotisk ut, og ifølge logistikksjef Steffen-André Welfer er det ofte det.
– Dette er nervesystemet i virksomheten vår, og det går ikke alltid helt smertefritt. Det kan oppstå feil i kommunikasjonen mellom systemene fordi det er så vanvittig mange transaksjoner. Feiler det en plass, følger feilen hele veien. Derfor er vi hele tiden på vakt og jobber med dette, sier han.
Les også: Humanoiden Asimo kan løpe som et menneske
Rekorder
Dette nervesystemet blir testet til fulle rundt høytidene. Rekorden ble satt i julestria i 2011, da det kom inn en ny ordre hvert 1,9. sekund. Rekorden på en hel dag er 18.500 plukk.
Når varene er ferdig plukket, sendes de til en av totalt 27 plukkporter. Der står arbeidere klare til å registrere varen og kvittere den ut.
En ny melding registreres i ERP-systemet, og kunden får beskjed på e-post eller i en tekstmelding om at den er på vei ut.
Siste steg er at varen kastes på en av de 17 trailerne som kommer innom nettbutikken hver dag og fraktes videre til postkontor og såkalte pickup-points.
Målet er å få denne prosessen til å gå så fort som mulig.
– Vi har krevende kunder. I dag har ikke folk lyst til å vente lenge når de kjøper noe. I tillegg har kundene våre veldig god kunnskap om sosiale medier. Hvis vi ikke leverer som forventet, skal det lite til før noen sprer det videre. Hvis du har hatt en dårlig kjøpsopplevelse når du handler klær, sier du det kanskje til familien din eller noen venner. Våre kunder sprer det på sosiale medier og fortere enn andre kunder. Det gjør at vi må være skjerpet, sier logistikksjef Welfer.
Store på stasjonære pc-er
Det er ikke bare stor fart i logistikksystemet, komplett.no går også mot strømmen når det gjelder å sette sammen stasjonære pc-er.
I en tid der flere bruker bærbare pc-er og nettbrett, skipes over 30.000 spesialbygde pc-er fra lageret på Sandefjord i året. Kundene er gjerne gamere som trenger kraftige prosessorer og grafikkort for å treffe blink i spillverden.
Hele operasjonen, med installering av hardware og software, tar 1,5 timer fra bestilling til levering. Over 200 pc-er sammenstilles av 14 arbeidere og sendes ut hver dag.
– Dette var et segment vi forventet skulle forsvinne på grunn av utviklingen av nettbrett og bærbare Pc-er. Salget av stasjonære pc-er har generelt sett gått ned hvert kvartal i fem år, men vi øker salget. Lykken vår er faktisk nettbrett. Når man kjøper et nettbrett, kan du ikke gjøre mange av tingene du gjør med en stasjonær pc. En bærbar maskin er en hybrid, men leverer ikke nok ytelse, forklarer produksjonssjef Ole Soleng.
– Men vil ikke de virkelig datainteresserte sette sammen sine egne maskiner?
– Vi garanterer at det fungerer. Hvis du skrur noe feil selv, kan det bli veldig kostbart. Mange av kundene er gamere, men det er også stadig flere bedrifter som trenger kraftige Pc-er som kommer til oss, sier han.
Les også:
Mens Hiroshi Ishiguro snakker med oss, holder hans robotkopi foredrag i Sveits