Tesla har vært en disruptiv aktør i bilmarkedet med Model S. Selv om bilfabrikanten fortsatt er en knøtt i det totale bilmarkedet, har de fått svært mye oppmerksomhet.
Resten av bransjen sitter neppe bare og ser på. Det er mye som tyder på at flere av de store fabrikantene brygger på sine egne utfordrere.
Aston Martin bekreftet nylig at de skal lage en elektrisk versjon av sin Rapide i løpet av to år. Det blir en real luksusbil med en anslått effekt på 800 hestekrefter og en rekkevidde på 322 kilometer.
Det ser imidlertid ikke ut til at Tesla har noen veldig store grunner til å skjelve i buksene på kort sikt. De fleste av de mest aktuelle bilprodusentene later til å sikte seg inn mot 2018, slik som Aston Martin.
Aston Martin: Aston Martin lager elektrisk superbil
BMW i5
BMW har allerede den helelektriske småbilen i3, og sportsbilhybriden i8. Mellom disse to er det antakelig plass til en 5-serie med elektrisk motor.
I alle fall om vi skal tolke BMW-sjef Harald Kruegers uttalelser til Frankfurter Allgemeine, gjengitt av Reuters, dithen. Tidligere denne måneden uttalte han at det er plass til flere modeller i i-serien, uten at han gikk i detaljer.
Autoweek.com skriver at det går rykter om at BMW kan tenkes å bygge to varianter av 5-serien; en helelektrisk og en ladbar hybrid. En helelektrisk i5 vil i tilfelle kunne være en reell Tesla-utfordrer.
Det er på ingen måte noen vill idé. BMW har allerede vist frem en versjon av dagens 5-serie GT, kalt GT Power eDrive. Dette er en ladbar hybrid med tilsammen 670 hestekrefter. Det er dog ingenting som tyder på at den noen gang vil komme i salg.
Ryktene sier at i5, eller hva modellen vil hete, kan komme i salg i 2018.
Les også: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading
Jaguar EV-Type/F-Pace
Jaguar har ingen elbiler i sin produktlinje, men det kan komme til å endre seg.
Jaguar-Land Rover registrerte i fjor merkenavnet EV-Type i USA, og EV står vanligvis for Electric Vehicle i bilverdenen.
Hva dette faktisk vil si kan en spekulere mye og lenge i. Det er slett ikke sikkert at de har noen elbil på blokken i øyeblikket, men bare ønsker å sikre seg merkenavnet i tilfelle de senere finner ut at de vil lansere en elbil.
Ryktene om en elektrisk Jaguar har imidlertid versert en stund, og det ble ikke akkurat mindre fart i disse etter at Jaguars designsjef Ian Callum i vår sa at de jobber grundig med både elektrisk og hybrid teknologi, i et intervju med Business Insider. Han sa at grunnen er at de på ett eller annen tidspunkt er nødt til å ha nullutslippsbiler i sin kjøretøyflåte.
Det er selvsagt en vag uttalelse – det finnes neppe noen store bilprodusenter som ikke jobber med slik teknologi. Likevel har det blitt tolket som et tegn på at Jaguar og Land Rover i det minste kommer med ladbare hybrider.
Jaguar har tidligere lansert hybriden C-X75, som i 2012 ble kansellert. Ryktene sier nå at deres første elbil blir en elektrisk utgave av crossoveren F-Pace.
Ifølge Autocar.co.uk, som viser til ikke navngitte industrikilder, er det ventet at F-Pace og XE kommer i helelektriske utgaver med rekkevidde på rundt 480 kilometer, og at disse skal komme i salg i 2018.
Les også: – Nissan Leaf får 25 prosent større batteri
Audi Q6 e-tron
Audi har allerede laget den elektriske superbilen R8 e-tron, som ble lansert under Geneva Motorshow tidligere i år. Den blir neppe å se i stort antall på norske veier, i og med at prisen er antatt å havne på rundt en million euro, eller litt over 9 millioner kroner.
De skal imidlertid vise frem et helelektrisk SUV-konsept under bilmessen i Frankfurt i september. Den går foreløpig under navnet e-Tron Quattro, og det er ventet at den skal få modellnavnet Q6 e-tron.
Konseptbilen skal blant annet være svært aerodynamisk til SUV å være, med en motstandskoeffisient på 0,25. Bilen skal være utstyrt med tre elektromotorer; en foran og to bak. Batteripakken skal kunne snuse på 500 km. Lite annet er kjent.
Audi har ifølge Autoexpress.co.uk allerede bekreftet at de har tenkt å sette bilen i produksjon, men de ser ikke for seg en lansering før 2018.
Med andre ord: Denne bilen er enda et godt stykke unna din nærmeste Audi-forhandler.
Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen
Porsche Pajun
Porsche har alledere laget flere ladbare hybrider, og det er kjent at Porsche jobber med en elbil også.
Den skal angivelig gå under arbeidstittelen «Pajun». Det fordi det er en junior-utgave av Panamera, ifølge Auto-motor-und-sport.de. Veldig mye mindre skal den imidlertid ikke være. Ifølge ryktene er elbilen 4,8 meter lang, mens Panamera er fem meter lang.
Samme nettsted hevder at rekkevidden skal være rundt 400 km, og at bilen vil ha motor på både for- og bakaksel. Den skal være en konkurrent til Tesla Model S, men er ikke ventet å komme på markedet før i 2019.
Det ryktes at Porsche vil vise frem en prototype under bilmessen i Frankfurt neste måned.
Oslo - Trondheim i elbil uten stopp: Oslo-Trondheim i elbil uten stopp. Denne teknologien gjør det mulig