Regjeringen har pekt ut strekningen Oppedal – Lavik på E39 i Sogn og Fjordane fra 2015 som en prøvestein for utvikling av nye og mer miljøvennlige ferjer. Det kan være for seint for batteriferjene.
– Myndighetene bør støtte et fullskala pilotprosjekt av en batteriferje. Norge ligger godt an og har et teknologiforsprang, sier rådgiver i Zero, sivilingeniør Olav Andreas Opdal.
Rapport
Zero har skrevet en rapport om batteriferjer og påpeker at Norge og norsk industri har en gyllen mulighet for å bli verdensledende nullutslippsferje.
Fjellstrand frykter at forspranget og kompetansen forsvinner før de eventuelt får utviklingskontrakt på E39-sambandet.
Trenger pilot
– Vi er redd at vi heller ikke kommer med i betraktningen for E39-strekningen fordi vi ikke har vært gjennom fullskalatester med en pilotferje, sier Nils Aasland, administrerende direktør i Fjellstrand.
Fra nyttår overtar fylkene ansvar for alle ferjesamband, med unntak av 17 på stamveinettet.
– Vi håper fylkene kan være med på prøvedrift for å verifiserer teknologien. Da får vi også rederiene med oss, sier Aadland.
Catch 22
Han ser en Cath 22-situasjon. Rederiene tør ikke prøve ut ny teknologi. De må vinne anbud på pris. Da kan de ikke ta risiko på å utprøve ny teknologi. Det offentlige som tildeler ferjedriftskonsesjoner, ser i hovedsak kun på pris.
– Teknologi, økonomi og forvaltning henger ikke sammen, sier han.
Zero er enig.
– Politikerne må på banen for å skjære igjennom, sier Opdal.
Hårete mål
Aadland mener det må både instrukser og gulrøtter til for at samferdselsstrukturen ikke skal bli en teknologihindring.
– Vi tok statsminister Jens Stoltenberg på ordet og satte oss hårete mål for ett og et halvt år siden: Utvikle nullutslippsferje. Vel, nå har vi den her – på papiret. Nå trenger vi politisk handlingskraft for å få den på vannet, sier Aadland.