Verdens største tunglastfartøy Dockwise Vanguard skal de neste årene nærmest gå i skytteltrafikk mellom Norge og asiatiske verft med enorme offshorekonstruksjoner. Goliat og Aasta Hansteen er begge prosjekter som skal fraktes med kjempeskipet.
Men nederlandske Boskalis, som eier skipet, mener markedet etterspør kraftigere saker. Under OTC gikk de ut med planene om å vurdere et enda kraftigere fartøy.
Dockwise Vanguard kan laste 117.000 tonn, men Boskalis vurderer nå å bygge et skip som er både lengre, bredere og har større kapasitet.
Les også: Dette er verdens største verft
Interessert marked
Selskapet forventer at de skal bygges stadig flere og større flytende lagrings- og produksjonsenheter for olje og gass.
– Dockvise Vanguard har blitt godt mottatt i markedet. Vår beslutning om å starte denne studien reflekterer dette, og vi ser mange flere spennende muligheter i FPSO- og FLNG-markedet, uttalte Boskalis-toppsjef Peter Berdowski i en pressemelding.
Dockwise Vanguard hadde sitt første oppdrag i fjor, da den fraktet Chevrons halvt nedsenkbare plattform Jack & St. Malo Denne kan løfte 110.000 tonn .
Selskapet ser for seg at et nytt skip skal bygge over samme lest, et halvt nedsenkbart skip, der også baugen senkes for å laste skipet.
Les også: Her løftes 1100 tonn boligkvarter
– Fjerning av plattformer
Markedet for disse skipene er blant annet frakt av de største plattformdekkene og strukturene fra verft til felt.
Analytikerne hos Rystad Energy forventer at det skal bygges 12-17 nye flytende produksjonsenheter for olje eller gass (FPSO/FLNG) per år globalt de neste årene, samt at det vil bli installert tre til syv topsider over 13.000 tonn de neste årene.
– Internasjonalt bygges stadig mer i én bit, forteller Nils-Henrik Bjurstrøm, prosjektleder i Rystad Energy.
Han henviser til plattformdekk som bygges integrert, altså ikke modularisert, og som kan installeres ved flyte-over-operasjoner. Teknologien for disse operasjonene er blitt stadig bedre og det brukes blant annet for å installere plattformdekk utenfor kysten av Vest-Afrika og Australia.
Men foreløpig takler ikke teknologien de røffe bølgeforholdene i Nord-Atlanteren, og derfor er dette lite aktuelt på norsk sokkel.
– I tillegg vil frakt av store borerigger kunne være et marked, samt fjerning av gamle plattformer, forteller han.
Bjurstrøm mener høye riggrater har bidratt til markedet for tungtransportfartøy, fordi det er raskere å flytte dem på denne måten over store avstander.
Gigantiske katamaraner
Dockwise er ikke alene om de gigantiske spesialskipene.
For tiden holder Allseas på å bygge Pieter Schelte, en stor katamaran som blant annet skal brukes til å Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder . Skipet får en løftekapasitet på 48.000 tonn.
Den kan også brukes til å legge rør, og blir ifølge Allseas verdens største rørleggingsfartøy.
Tilsynelatende er det marked for enda kraftigere saker. Allseas vil bygge et større fartøy, som skal kunne løfte 72.000 tonn.
Skipet skal brukes til å installere og fjerne plattformdekk. Også dette blir en katamaran, der bredden blir 160 meter, mot Pieter Scheltes 124 meter, annonserte Allseas i fjor høst.
– Det nye fartøyet, større enn Pieter Schelte, kan flytte alle plattformdekk i Nordsjøen som er over kapasiteten til Pieter Schelte, skriver selskapet i pressemeldingen.
Fartøyet skal være operasjonelt fra 2020.
Les også: