Allerede i 1882 utviklet Siemens den første trolleybussen og prøvekjørte den i Berlin.
133 år senere er Siemens i samarbeid med Scania i ferd med å rulle ut en teknologi som ligner veldig:
Men nå er det lastebil-hybrider som skal hente strøm fra kjøreledninger over motorveien.
– Den store forskjellen er at disse bilene kan koble seg av og på tråden når som helst, helt fleksibelt, forklarer Nils-Gunnar Vågstedt som er sjef for hybridsystemer i Scania til Teknisk Ukeblad.
I februar 2016 skal en prøvestrekning på to kilometer langs E16 vest for Gävle på den svenske østkysten være klar med kontaktledning for lastebiler i det innerste kjørefeltet.
Volvo: Volvo: – Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i byene
Elvei-konkurranse
Elektriske veier er et konsept det er blitt jobbet med en god stund i Sverige.
Sommeren for to år siden ble det utlyst en offentlig konkurranse, og i fjor på denne tida var elleve innsendte forslag redusert til fire.
Svenske myndigheter, det vil si Trafikverket, Energimyndigheten og Vinnova, varslet i forrige uke at de støtter to elveiprosjekter.
Begge prosjektene som nå kan bygge de første demonstrasjonsstrekningene baserer seg på konduktiv overføring av strøm.
I tillegg Region Gävleborg og deres Elväg Gävle er det Rosersbergs Utvecklings AB som har fått grønt lys.
Dette selskapet, som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, skal bygge en strømførende skinne i veibanen mellom godsterminalen på Rosersberg logistikkområde og Arlanda Lufthavn.
Les også: Her kjører Norges første elbusser i rutetrafikk
Siden 2013
Målet med prosjektene er å vurdere hvorvidt elektrifiserte veier er en effektiv måte å redusere bruken av fossil energi til veitransport.
Opp til 80-90 prosent drivstoffreduksjon oppgir Scania som siden 2013 har deltatt sammen med systemleverandøren Siemens i deres testing utenfor Berlin (se videoklipp nederst i artikkelen).
Når lastebilene kommer til testområdet går strømavtakeren på hytta automatisk opp og bilen går over til eldrift.
Dieselmotoren bidrar ved behov, i motbakker og under akselerasjon.
Lastebilene er parallellhybrider som med hensikt er utstyrt med relativt lite batteri. Det vil kun rekke til to-tre kilometer helelektrisk kjøring, og er kun beregnet for å hoppe mellom elvei-infrastruktur eller til korte turer i følsomme områder.
– Vi kommer til å tilby hybrider med ulik batterikapasitet slik at kunden kan velge å bytte nyttelast mot batterivekt. Men for hybrider som skal operere på elektriske veier, anbefaler vi små batterier, sier Vågstedt.
Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap
Satser på 11 mil
Elveien som nå skal bygges er strekningen er mellom Sandviken og Kungsgården cirka ei mil vest for Gävle.
I utgangspunktet er dette et prøveprosjekt som skal gå til 2018 og evalueres da, men ifølge Gefle Dagblad har Region Gävleborg allerede ambisjon om å elektrifisere hele den 110 kilometer lange strekningen Gävle og Borlänge.
Dette er kostnadsberegnet til 1,2 milliarder kroner.
Les også: – Bedre veier gir ALLTID mer kø