Verdens største tungløftskip blir det første i verden som bygges med DNVs klassenotasjon for store tungløftskip.
Dockwise Vanguard får en dødvekt på 117.000 tonn. Verdens største tungløfter i dag er Blue Marlin, også det et Dockwise-fartøy. Det tar last på 75.000 tonn.


Går foran
DNV er stolt over at de har kunnet utvikle klassereglene for skipet i nært samarbeid med rederiet.
– DNV blir sett på som ledende på klassing av tungløftskip mens Dockwise er et foregangsselskap innen sitt skipssegment. Det var naturlig at vi samarbeidet for å sikre at dette innovative skipet følger alle sikkerhetskrav, sier DNVs regionsjef for Sentral-Europa, Torgeir Sterri.
Kjapt levert
Det gigantiske løfteskipet skal leveres i oktober neste år, mindre enn ett år fra kjølstrekk.
Hyundai Heavy Industries i Korea skal bygge skipet. Kjølstrekk er i desember i år.
Skipet har allerede sikret seg de to første jobbene. Det første oppdraget går fra Sørøst-Asia til Mexicogolfen med plattformen Jack & St. Malo. Deretter returnerer Vanguard til Korea for å frakte Goliat -flyteren til Enis utbygging i Norskehavet.