Ordreboka til Kleven Maritime er god. Ni skip til en samlet kontraktsverdi på 3,3 milliarder kroner er akseptabelt.
– Kleven Maritime har vært lite påvirket av finanskrisen. Vi har hatt – og har fortsatt – full kapasitetsutnyttelse, sier administrerende direktør Ståle Rasmussen til Teknisk Ukeblad.
I tillegg til at verftsgruppen har hatt tilfredsstillende ordreinngang på nybygg, er ettermarkedsaktiviteten ved Myklebust Verft i ferd med å ta seg opp.
Norsk Industri:
Bygger ut
– Nybyggingsmarkedet har vært noe tregt, men det begynner å våkne til liv. Vi har stor tro på nye oppdrag, sier Rasmussen.
Kleven Maritime beviser troen på framtida ved å investere 24 millioner kroner i modernisering og utbygging av verftanlegget. En ny kai for utrustning bygges av blant annet utsprengt masse fra en knaus bak lagerbygget. Den nye kaia blir 100 meter lang og det mudres til 8 meters dybde ved kaikant.
Mot strømmen
Omfattende robotisering og effektivisering har gjort at Kleven Maritime går mot strømmen og bygger en stadig større del av skipene i Norge.
– Vi vil fortsette å investere i bygging og utrustning i Norge. På den måte er vi kanskje litt unike i Norge, sier Rasmussen.
I begynnelsen av mai dro verftet i land en kontrakt med Rem Offshore for bygging av et LNG-drevet offshorefartøy.
Fiskerstrand: Fiskerstrand tar Europa med ferjer
Ferdig med bonanza
– Kontrakten bekrefter Kleven Maritime sin posisjon både som ledende leverandør av gassdrevne fartøy og som landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Kontrakten er også et eksempel på at nært og godt samarbeid med kunder over lang tid, slik som med Rem Offshore, gir gode resultater for alle parter, sier Rasmussen.
Kleven har tidligere levert fem skip med gassdrift, og har tre til i ordreboken for levering framover. Han er glad for at bonanza-tidene er over. Forsinkete leveranser fra utstyrsprodusenter og kvalitetsproblemer fra pressete underleverandører er ikke lenger et problem.
Les også: