De samme ubåtene ble brukt da vraket av flyet ble funnet i begynnelsen av april.
Tre selvstyrende undervannsfarkoster fra Kongsberg Maritime-datteren Hydroid i USA er blitt brukt de siste to månedene for å finne vraket til Air France-flyet som forsvant i Atlanterhavet 1. juni i 2009.
3. april ble en motor og et sett landingshjul funnet. Flere dager seinere fant ubåtene flykroppen, der også stemme- og dataopptakerne ble lokalisert denne uka.
Analyseres i Frankrike
Det franske granskingsbyrået Bureau of Investigation and Analysis (BEA) skal frakte boksene til Frankrike for analyse. Produsenten av boksene som registrerer all data (flight data recorder) og taleregistrator (voice recorder), Honeywell, drar til Paris for å bistå BEA i analysene.
Vraket ble funnet på 4.000 meters dyp i Atlanteren av de tre AUV-ene (autonomus vehicle) Remus 6000. Ubåtene er utviklet av selskapet Hydroid, som Kongsberg Maritime overtok i 2008.
Administrerende direktør Christopher von Alt i Hydroid Inc i Pocasset, Massachusetts, vil ikke ta noe ære for funnene med Remus.
– Flyvraket og de svarte boksene ble funnet med hjelp av sonarer og kamera på Remus-ubåtene. De ble styrt og operert av svært dyktige folk fra WHOI, opplyser von Alten til TU.
Ifølge en er artikkel i Wall Street Journal, skal Remus 6000 har lokalisert og tatt opp de svarte boksene. von Alten antar imidlertid at boksene ble plukket opp av en ROV med gripearmer og verktøy, som Phoenix International opererte.
– Jeg antar at ROV-en ble styrt etter data og posisjoner samlet inn av Remus 6000 for deretter å ta med boksene til overflaten, sier von Alten.
Analyser
De svarte boksene ble tatt om bord i redningsskipet "Ile de Sein" og lagt i ferskvannsbeholdere.
– Vi håper vi innen tre uker kan finne ut hva som egentlig skjedde med flyet, sier den franske transportministeren Thierry Mariani.
Airbus-sjef Tom Ender er glad for at letingen ga resultater. Funnet av de svarte boksene kan forhåpentlig slå endelig fast hva som skjedde da flyet på uforklarlig vis styret.
De to boksene, som egentlig er oransje, så ut til å være i relativt god forfatning, til tross for oppholdet i salt vann og under ekstremt trykk på så dypt vann.
Storm og problem
Ut fra bildene og video som ROV-ene sender til overflaten, er det lite som tyder på at flyet ble utsatt for en eksplosjon før det styrtet.
Underveis fra Rio de Janeiro til Paris, meldte vedlikeholdssystemet om bord problemer med en fartssensor. Flyet kom også inn i en kraftig tordenbyge før det forsvant, Ifølge Airbus og Air France skal de rapporterte problemet/problemer/problemene ikke være nok i seg selv til å forårsake en styrt.
Les mer: Håper Air France-ulykken endelig kan oppklares
Felles finansiering
Alle de 228 personene om bord omkom da flyet, som var på vei fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris, styrtet. Flyet var et tomotors Airbus A330-200.
Flyprodusenten Airbus og flyselskapet Air France finansierer letingen.
Seks km
De tre selvstyrende undervannsbåtene av typen Remus 6000 (AUV) ble satt inn i letingen etter flyvraket i slutten av mars. Søket ble konsentrert om et område man antok var mest aktuelt. Etter ti dager ble vraket funnet.
Hydroid har utviklet flere AUV-er for ulike vanndyp. De tre som ble benyttet til søket av Airbus-flyet, er av typen Remus 6000. De kan gå ned til hele 6.000 meters dyp.