Kranene på bulkbåter drives av dieselgeneratorer som lager strøm. Men kraftbehovet varierer veldig. Når man løfter en last, er effektbehovet svært stort. Selv om makseffekten trengs i kort tid, må systemet dimensjoneres etter dette.
Dermed blir ofte generatorer stående å gå på lavt turtall i lang tid, for å kunne ta toppbelastningene når de kommer.
Men det finnes en måte å unngå dette på. Når lasten senkes, kan man nemlig produsere strøm, på samme måte som når en bil eller et tog bremser.
Med batterisystem om bord kan returkraften lagres og tilbakeføres når kranene løfter. Ved at batteriet tar det meste av effekttoppene, kan hjelpemotorene ligge på en stabil og optimal belastning og man vil kunne kjøre med kun én istedenfor to generatorer.
Les også: Nå produserer denne gamle fisketråleren strøm
Får Enova-støtte
Enova har nå gitt Grieg Star 1,15 millioner kroner i støtte for å installere slik utstyr i ett skip. Om prosjektet lykkes, står ni nye, identiske skip for tur.
Både utslippene av CO2, SOX, NOX vil reduseres med om lag 30 prosent når skipene ligger i havn, mens utslippene av sotpartikler reduseres med opptil 90 prosent.
Ifølge Grieg Star er det første gang batterier brukes på denne måten innenfor handelsflåten.
Kongsberg Maritime er ansvarlig for systemet. De har utviklet løsningen i samarbeid med Grenland Energy, som er leverandør av batterisystemet. Grenland Energy har fått støtte fra Innovasjon Norge i utviklingsarbeidet.
Les også: Satte rekord med solceller som er perfekte for norske forhold
Kraftige batterier
Batteriene består ifølge daglig leder Roman Stoiber i Grenland Energy av tre skap og veier til sammen om lag 1,5 tonn. De har en kapasitet på 67 kWh. På ti sekunder kan det utlades hele 730 kW.
Om man skal lade ut hele batteriet så fort som mulig, ville det ta mellom åtte og ti minutter. Effekten ville da være noe lavere enn 730 kW, siden spenningen ville synke ved så rask utladning.
Ifølge Stoiber er det gjerne mellom noen få sekunder og opp mot et minutt at man trenger veldig høy ytelse.
Når en last slippes ned, kan det lade 430 kW i ti sekunder.
Batterisystemet vil spare i overkant av en gigawattime i året per skip det installeres på.
Les også: Her lager de diesel av CO2 og vann. Slik gjør de det
Reduserer vedlikeholdskostnadene
Men besparelsene for rederiet ligger ikke kun i spart drivstoff. Ifølge Stoiber er det også mye penger å spare på fordi vedlikeholdskostnadene blir betydelig lavere når generatorene kjøres optimalt.
– Årsaken til de store innsparingene er at varierende last på generatorene gir svært mye slitasje, sier Stoiber til Teknisk Ukeblad.
I tillegg blir kranene mer effektive fordi batteriene kan endre effekten raskere enn dieselgeneratorer. Det gjør at liggetiden ved kai går ned.
En annen effekt av installasjonen er at skipet blir klargjort for å kunne bruke landstrøm i de havnene som tilbyr dette. Det vil gi ytterlige reduksjon av lokal forurensing som svovel og sotpartikler.
Les også: Nå lader batterifergen mer enn hun trenger
Stort potensial
Enova tror at batteriløsninger har et stort potensial i maritim sektor:
– Sjøtransport er et viktig satsingsområde for Enova, her er det store klimagevinster å hente. Det blir levert stadig flere svingkraner med fullelektrisk drift, så potensialet for batteriløsninger som hos Grieg Star vil bare vokse, sier markedssjef for transport i Enova, Petter Hersleth.
Batteriet vil installeres om bord i Grieg Stars skip i november, med testperiode fram til mai 2016.
Direktør for forretningsutvikling i Kongsberg Maritime, Lars Kristian Moen, er svært fornøyd med prosjektet.
– Hybridteknologi er veldig i tiden. Det er svært viktig at det nå kommer noen tidligprosjekter som vi får være med på for å vise at vi klarer det og får anledning til å foredle det og bli bedre. Dette satser vi på, vi tror det kommer til å bli god forretnings- og teknologiutvikling på området, sier han til Teknisk Ukeblad.
Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier
– Fantastisk spennende
Ansvarlig for prosjektet i Grieg Star, Anders Moseid, er veldig glad for å få støtte fra Enova.
– Vi synes dette er fantastisk spennende, sier han til Teknisk Ukeblad.
Løsningen passer ifølge Moseid også bra om bord på offshore supply-skip og ferjer.
– Men den vil være interessant også for flere andre fartøystyper. Dette kan også installeres på el-drevne traverskraner, både til sjøs og på land, sier Moseid.
Ny hurtigbåt: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop