Hadde det ikke vært for avgiftsfritakene, oppgir 74 prosent av elbileierne at de ikke ville kjøpt elbil, viser en spørreundersøkelse Norsk Elbilforening har gjennomført.
Ifølge elbilprosjektet Grønnbil ville en Tesla Model S som i grunnpris koster cirka 460.000 kroner, koste 400.000 ekstra med engangsavgift og moms.
– Dette viser at dagens elbilinsentiver er svært viktige for elbilsalget. Uten disse ville de færreste valgt å bytte til elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.
Tilgangen på kollektivfelt og gratis lading, parkering og ferje utpeker seg som mindre viktige fordeler for elbileierne.
– Global inspirasjon
22 prosent av elbileierne oppgir at uten de økonomiske virkemidlene ville de heller kjøpt en bensin- eller dieseldrevet bil, mens 28 prosent svarer at de ville kjøpt tilsvarende biler brukt.
– I praksis betyr dette at halvparten av elbilkjøperne ville kjøpt forurensende biler i stedet for elbil. Med dagens elbilpolitikk får vi en raskere utfasing av disse bilene og et stort elbilsalg sammenlignet med andre land. Norge viser vei, og er i dag en svært viktig inspirasjon i global sammenheng, sier Bu.
Undersøkelsen viser også at 48 prosent av elbilistene ser på økonomi som den viktigste årsaken til at de har valgt elbil, mens 27 prosent sier hovedårsaken var å spare miljøet.
Les også: Elbilene er kastet ut av kollektivfeltene i Bjørvika
Ikke for miljøet
At bilistene prioriterer økonomiske argument fremfor miljøhensyn, har miljøstiftelsen Zero forståelse for.
– Vi er ikke overrasket over undersøkelsen. Lignende undersøkelser gjort med syklister i København viser at folk ikke sykler for å være miljøvennlig, men fordi det lønner seg økonomisk og tidsmessig, sier teknologisk rådgiver Benjamin Myklebust i Zero til NTB.
Han sier at elbiler er så populært i Norge sammenlignet med blant annet Sverige og Danmark, fordi vi har økonomiske virkemidler som fungerer.
– Elbiler er i utgangspunktet ikke miljøvennlige i kraft av seg selv, men fordi de erstatter biler som går på fossile drivstoffer, legger han til.
Les også:
Dette er de ivrigste Tesla-kommunene
– Høyere engangsavgift på fossilbiler eneste virkemiddel som virkelig monner