Kværner melder fredag at de går inn i et samarbeid med det enorme ingeniør- og konstruksjonsselskapet KBR for å kjempe om Johan Sverdrup-kontrakter.
Sammen skal de by på kontrakter til plattformdekkene som skal bygges til feltet.
Til sammen skal det bygges fire plattformdekk til første fase av Johan Sverdrup-utbyggingen.
Les også: Slik blir Johan Sverdrup-utbyggingen
Kværner størst
– Kværner vil bli majoritetseier og majoritetspartner i dette samarbeidet, sier kommunikasjonssjef Torbjørn Andersen i Kværner til Teknisk Ukeblad.
Han foreløpig ikke si noe om størrelsen på andelene i joint venturet.
– Når eller hvis vi vinner kontrakten, vil vi kunne gi mer detaljer om dette. Det er blant annet avhengig av hvilke kontrakter vi eventuelt lykkes med å få, sier han
Les også: Grønt lys for oljeleting utenfor Kanariøyene
London og Stord
Han forteller at eierandelen i joint venturet vil reflektere volumet av bidrag, antall arbeidstimer som legges inn.
– Kværner vil ha den største andelen av volum, sier Andersen.
Selskapet har lagt opp til at mye av prosjekteringen skal skje i London, men mye av den resterende EPC-arbeidet vil bli utført i Norge dersom de vinner.
– Kværner Stord vil være en av nøkkellokasjonene, sier han.
– Sentralt å vinne
Kværner Kværner Verdal sikret seg Sverdrup-jacketer kontrakter for bygging av to stålunderstell til Johan Sverdrup. Det var med på å redde Kværner Verdal.
Selskapet bekrefter at Sverdrup-prosjektet er svært viktig.
– Sverdrup-feltet er det største industriprosjektet i Norge på et par tiår. Som leverandørindustri så fyller et slikt prosjekt godt opp på vår radarskjerm. Det er et helt sentralt prosjekt for oss å vinne, sier Andersen.
KBR, tidligere Kellogg Brown & Root, har hovedkontor i Houston. Selskapet har omtrent 27.000 ansatte i 70 land og driver blant annet med ingeniørtjenester, innkjøp og konstruksjon.
Les også:
Slik skal Lundin vekke oppsikt på ONS