– Stoltheten over det produktet som står bak meg, dette vakre ingeniørhåndverket som er utført, det treffer hjertet hos mange i Verdal. Også hos dem som ikke tilhører bedriften.
Dette sa Verdal-ordfører Bjørn Iversen da jacketen – eller stålunderstellet – til Lundins Edvard Grieg-utbygging stod så godt som klar på Kværners verft i Verdal.
Les også: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»
Hadde Sverdrup på radaren
Noen steinkast unna lå det nesten-ferdige understellet til Martin Linge-utbyggingen. Men med disse to leveransene levert, var det ikke mye igjen å ta av for det tradisjonsrike verftet i Midt-Norge. Da var det ikke flere jacketer å bygge.
Noen uker senere kommer spekuleringene i media om det nærmer seg slutten.
– Det var ni EPC-anbud ute i markedet samtidig. Vi bød på åtte av dem. Og tapte alle åtte, fortalte konsernsjef Jan Arve Haugan til Teknisk Ukeblad da Grieg-jacketen var ferdigstilt.
Han la ikke skjul på at ønsket var å posisjonere seg for å sikre seg Sverdrup-jacketene. Av dem er det fire i tallet som skal deles ut. Og nå har Haugan og Kværner sikret seg halvparten av dem, til stigerørsplattformen og til boreplattformen.
– Med vår kompetanse, og det produktet vi leverer, som er prosjektledelse og gjennomføringsevne, så er det klart at når et så stort prosjekt som Sverdrup kommer i vårt eget hjemmemarked, så ligger dette ekstremt høyt på vår radar, sier Haugan.
Les også: – Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende
Tre milliarder
Rammeavtalen selskapene har inngått, har en verdi på tre milliarder kroner, med forbehold om alle nødvendige godkjenninger for at prosjektet skal kunne videreføres. Dette kommer frem i meldinger fra både Kværner og Statoil i dag.
– Det er veldig gledelig at Kværner har jobbet frem en konkurransedyktig og fremtidsrettet leveransemodell. Her demonstrerer Kværner at innsatsen for reduserte kostnader og økt effektivitet gir uttelling. Dette er inspirerende for oss i Statoil. Sikker og kostnadseffektiv ressursutnyttelse og langsiktig verdiskapning er vår viktigste oppgave, sier Helge Lund, konsernsjef i Statoil.
Begge leveransene vil inkludere ingeniørtjenester, innkjøp og fabrikasjon. Ingeniørtjenester vil bli utført ved Kværners kontorer i Oslo og vil begynne sent i 2014.
Prosjektledelsen vil være basert ved Kværners anlegg for stålunderstell i Verdal. Her vil også sammenstillingen foregå fra første kvartal 2016.
Det nye prosjektet vil bety arbeid for mange av Kværners leverandører og noen av underleverandørene vil begynne prefabrikasjonen allerede sommeren 2015, ifølge Statoil og Kværner.
Les også: Her skal det tas ut 42.000 liter olje i minuttet
350 skal jobbe i 2017
Understellet til stigerørsplattformen leveres sommeren 2017, mens understellet til boreplattformen blir levert våren 2018.
Aktiviteten vil være høyest i andre kvartal 2017 ,når omtrent 350 personer kommer til å jobbe på prosjektet.
– Den nye rammeavtalen bekrefter Kværners posisjon som en av industriens ledende leverandører av stålunderstell. De omfattende forbedringene vi har gjennomført de to siste årene gjør det mulig for oss å vinne og levere nye prosjekter med reduserte kostander, samtidig som vi sikrer fornuftige marginer. Jeg er glad for at kundene våre anerkjenner at vi er en leverandør som tilbyr en attraktiv kombinasjon av teknologisk ekspertise og kostnadseffektivitet, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner.
Les også:
Sverdrup fase to kan ikke produsere olje før Grieg, Aasen og Krog har kraft fra land