Skroget har fått nytt optimalt design, utviklet ved hjelp av CFD (Computational Fluid Dynamics).
En ny to-takts saktegående dieselmotor kobles rett på en propell. Med ekstra lang slaglengde er motoren lang og smal, tilpasset den slanke akterenden av skroget.
Eksosrens
En scrubber og en katalysator (Selective Catalytic Reduction) fjerner henholdsvis svovel, til maks 0,1 prosent, og nitrogenoksider (ca. 90 prosent) slik at fartøyet tilfredsstiller de strenge utslippskrav i IMO Tier III, selv om skipet går på tungolje med inntil 3,5 prosent svovel.
Framdrift er basert på Wärtsilä X62 dieselmotor med elektronisk regulert direkteinnsprøyting.
Med det nye skroget og den svært saktegående motoren, er fartøyet syv prosent mer energieffektivt sammenliknet med en tradisjonell design.
Møter krav
– Framtidas shipping krever mer og mer drivstoffgjerrige skip, lavere driftskostnader og bedre miljøprofil. Vår nye Aframax-tanker tilfredsstiller disse kravene, sier Riku-Pekka Hägg, administrerende direktør i Wärtsila Ship Design.
Den svært saktegående motortypen X62 med ekstra lang slaglengde (620 mm) leveres i flere varianter, fra fire til åtte sylindre i rekke og med effekt på mellom 8.000 og 21.280 kW.