Det var i 2001 at Forsvaret bestilte 14 nye maritime helikoptre til 5,7 milliarder kroner, men foreløpig har ikke Forsvaret sett snurten av sine nye NH-90.
På piratjakt
Dermed står også de nye fregattene uten en sentral del av sin utrustning. Hvert av de nye fartøyene skulle utrustes med ett NH-90-helikopter.
12. august skal KNM Fridthjof Nansen til østkysten av Afrika for å utgjøre en del av EUs maritime styrke utenfor kysten av Somalia.
Piratjakt og støtte til FNs matvareprogram er oppgavene, men de må gjennomføres uten helikopter.
Ville styrket operativ evne
Generalinspektøren for Sjøforsvaret, som er øverste sjef for den norske marinen, innrømmer at fregatten er mindre operativ uten helikopteret.
– Det er klart at helikoptre ville styrket fartøyets operative evne. Det at vi ikke har fått levert NH-90 svekker vår operative kapasitet, sier Haakon Bruun-Hansen til Teknisk Ukeblad.
Denne svekkelsen prøver Sjøforsvaret å redusere gjennom å ta inn hurtiggående fartøyer.
Og ifølge Bruun-Hansen er det andre fartøy i området som har helikopter. Dermed avviser han mangelen på NH-90-helikoptre som en kritisk svekkelse.
Forsinker løpet
Men ideelt er det ikke:
– Dette forsinker løpet i forhold til å være fullt ut operativ med fregattene. Vi blir forsinket i trening og utdanning av personell og mannskap, sier han.
Forsinkelsen skyldes, ifølge Stavanger Aftenblad, følsom høyteknologi i helikopteret og dårlig samarbeid mellom de europeiske produsentene av enhetshelikopteret NH-90.
Første levert i 2010
Ifølge Bruun-Hansen håper Forsvaret å få levert de første helikoptrene mot slutten av neste år, men hvor mange som kommer vet han ikke.
– Det er mange land i Europa som har bestilt det samme helikopteret og leverandøren prøver å porsjonere dem ut.
– All integrering av sensorer og våpen er ikke ferdig ennå, men vi kommer i gang med trening for fartøy og helikoptermannskap, avslutter Bruun-Hansen.