Norsk Industri og Rederiforbundet har fått advokathjelp til å vurdere om Eksportfinans kan gis permanent unntak fra EU-direktivet om egenkapital.
I et brev til Finansdepartementet og Sigbjørn Johnsen, Nærings- og handelsdepartementet ved statsråd Trond Giske og Stortingets Finanskomité og Næringskomité, skriver de to organisasjonene at to uavhengige utredninger støtter dem i det synet.
Et nytt EU-direktiv setter strenge krav til bankers egenkapital. Regjeringen "glemte" å søke unntak for Eksportfinans innen en fastsatt frist fra EU. Det medførte at Eksportfinans fikk redusert sitt handlingsrom.
Mister kontrakter?
Maksimalbeløpet for markedsbaserte lån ble justert fra ca. maks 7 milliard kroner til rundt 1,4 milliarder kroner. Det rammer spesielt verftsnæringen da Eksportfinans kan gi lån og garantier til rederier som bygger ved norske verft.
Brevik-verftet til STX OSV står i fare for å miste en kontrakt på bygging av fire supplyskip for Island Offshore til Kina på grunn av manglende løsning rundt Eksportfinans.
Les også:
Dette betyr krisen for Norge
Frykter langvarig krise for industrien
Foreløpig løsning for Eksportfinans
To utredninger
Norsk Industri og Rederiforbundet har jobbet hardt for å redde Eksportfinans. Nå har de fått professor dr. juris Erling Hjelmeng ved Universitetet i Oslo og advokatene Thomas Nordby og Espen Bakken fra Arntzen de Besche til å gå inn på holdbarheten i Regjeringens påstand om at Eksportfinans ikke kan unntas direktivet.
Finansdepartementet uttalte i en pressemelding den 19. oktober at det verken er ”reelt eller formelt” mulig å gi Eksportfinans varig unntak fra de nye EU-reglene om store engasjementer ut over den overgangsregelen som myndighetene nå har forlenget ut 2012.
Grunngir unntak
Begge utredningene konkluderer med og begrunner at det foreligger to muligheter for å unnta Eksportfinans fra det nye EU-direktivet. En for Eksportfinans som institusjon, og en for eksport-finansieringsordningene som sådan, skriver de to organisasjonene i brevet.
– Utredningene anviser også framgangsmåte for å oppnå unntak. Det er også dokumentert at andre land i EU har gjort endringer i sine unntak fra direktivet lenge etter at de ble medlem. Det medfører altså ikke riktighet når norske myndigheter hevder at det er for sent å gjøre unntak for Eksportfinans, siden vi ikke gjorde unntak da vi ble medlem i EØS-avtalen i 1994, står det i brevet, som er undertegnet adm. dir Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund og adm.dir. Stein Lier-Hansen i Norsk Industri.