I dag kan maksimalt 47 skip seile gjennom kanalen som forbinder Middelhavet og Rødehavet. Fra og med i dag, 6. august, er kapasiteten doblet.
Arbeidet med å grave en 35 kilometer ny parallell kanal, og mudre ytterligere 37 kilometer av kanalen, ble startet 6. august 2014. Dybden økes fra 20 til 24 meter.
«Gave til verden»
Den opprinnelige planen tilsa tre års byggetid. Da Egypts president Abdel Fatah El Sisi annonserte utvidelsesprosjektet overfor FNs generalforsamling, kalte han det «Egypts gave til verden».
Presidenten utfordret det statlige Suez Canal Authority til å gjennomføre prosjektet på 12 måneder i stedet for 36, og dermed demonstrere landets viljestyrke og gjennomføringsevne.
Om lag åtte prosent av verdens skipstrafikk går gjennom kanalen. Med økt skipstrafikk, regner egyptiske myndigheter med at det vil seile 97 skip gjennom kanalen hvert døgn. Den årlige kapasiteten blir dermed på cirka 35.400 skip.
Les også: Dette skal bli verdens dypeste svømmebasseng
Norsk glede
Administrerende direktør i Rederiforbundet, Sturla Henriksen, sier til TU at både Panama-kanalen og Suez-kanalen til tider er flaskehalser i verdenshandelen.
Han påpeker at effektive og velfungerende handelsruter er svært viktig for skipsfarten. 90 prosent av all varehandel skjer på kjøl og verdenshandelen er ventet å øke i årene som kommer.
– Det er derfor gledelig at Suez-kanalen nå øker kapasiteten. Større kapasitet og kortere ventetid for skipene i Suez vil bidra til å redusere reisetiden mellom Asia og markedene i Europa og USA. Hvor mye større trafikken blir gjennom Suez-kanalen gjenstår å se. Det avhenger blant annet av hvor mye transittkostnaden eventuelt vil økes, Henriksen til TU.
Panama-kanalen: En av verdens viktigste transportårer fyller 100 år
«Bompenger»
Egyptiske myndigheter regner med å doble handelsinntektene fra dagens US 5,3 milliarder til US 13,3 milliarder (ca. 109,5 milliarder kroner) med doblet kanalkapasitet.
Hittil i år har over 10.300 skip seilt gjennom kanalen. Det største sørgående fartøyet var LNG-tankeren Aamira på 166.246 bruttotonn. I nordlig retning er containerskipet Cosco Hope på 146.551 bruttotonn det største, ifølge SCA.
Suezkanalen er totalt på 193 kilometer. Utvidelsesprosjektet omfatter 72 kilometer. I løpet av bare ett år er 35 kilometer ny kanal gravd ut og 37 kilometer gjennom de store passasjene er mudret for å øke seilingsdybden til 24 meter.
Arbeidene har involvert 43.000 mennesker, 80 entreprenører og seks mudringsselskaper.
Anthem of the seas: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren
Stor masseflytting
Til den nye parallelle kanalen er det gravd ut 258 millioner m³ masser. Der seilingsdybden er økt fra 20–21 meter til 24 meter, er det fjernet 250 millioner m³ masse fra bunnen.
Suez-kanalen er verdens første menneskegravde og ble åpnet i 1869. Den er slusefri og kan nå seiles i ett strekk uten stans. Passeringstiden kan dermed kortes ned fra 18 til 11 timer.
Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet
Panamakanal-dobling
Panamakanalen er også i gang med å bygge «dobbeltspor» og dermed doble kapasiteten. Arbeidene er langt mer omfattende og krevende.
Panamakanalen forbinder Atlanterhavet og Stillehavet. For containerskip er dagens kapasitet på 5.000 TEU, mot 13.000 TEU når de nye slusene er ferdige. Det mest omfattende arbeidet er bygging av to nye slusesett, både mot Atlanterhavet og mot Stillehavet.
Arbeidene begynte i 2007 og var pr. 30. juni i år 91,3 prosent fullført. Kostnadene ble oppgitt til USD 5,2 milliarder.
Se forflytningen: Her seiler 100.000 skip