– USA er et langt mer interessant marked i dag enn det var for bare halvannet år siden, sier Jan-Olaf Willums.
Realiserer gamle planer
Willums er i dag styremedlem i Think Global og jobber som resten av styret for fullt for å skaffe ny kapital til elbilprodusenten.
Samtidig går selskapet nå videre med planene for å etablere produksjon i USA.
Les også: Think bekrefter USA-fabrikk
Dette er ideer den tidligere Think-direktøren presenterte for Teknisk Ukeblad allerede i juni i fjor, men han innrømmer at timingen er bedre nå enn da.
Avhengig av statlig lån
– Da tenker jeg både på de mange insentivene som er kommet fra den nye regjeringen, samt markedet generelt. Interessen for elbiler er blitt langt større i USA, sier Willums.
Datterselskapet Think North America forhandler nå med hele åtte stater om mulig etablering av en fabrikk som i utgangspunktet skal sysselsette 300 ansatte og han en startkapasitet på 16.000 biler per år. Planene legger opp til total 900 ansatte og en kapasitet på 60.000 biler i året.
Samtidig er det på det rene at etableringen forutsetter at Think NA får lavrentelån fra det amerikanske energidepartementets (DOE) Advanced Technology Vehicle Manufacturing program (ATVM).
Vurderer utflagging
Tekna-tillitsvalgt Ingar Østerby i Think er noe betenkt over satsingen:
– Det å etablere produksjonsfasiliteter i utlandet, har lenge vært en del av Thinks strategi. Vi ønsker å presentere produktet på et globalt marked, og det er positivt. Samtidig har tanken alltid vært lokal produksjon ute der vi beholder kjernekompetansen her i Norge. Dersom etablering utenlands må gjøres fordi rammevilkårene ikke er gode nok i Norge, har vi et kjempeproblem, sier Østerby.
I tillegg til den bebudede USA-fabrikken, legger ikke styreleder Svein S. Jacobsen skjul på at den eksisterende Aurskog-fabrikken kan bli flyttet til Storbritannia eller Sverige.
Les også: Think forbereder utflagging
Frykter det glipper
– Så vidt jeg vet har ingen av samtalene vedrørende utenlandske løsninger ført til noen konklusjon ennå. Samtidig er det helt klart at dette sterkt reduserer sjansene for videre drift i Norge, sier Østerby.
Han mener myndighetene i andre land er langt mer ivrige til å stille opp for Think enn de norske. Ingeniøren ser ikke bare en fare for Think, men for hele den norske bildelindustrien.
– Det å komme ut på markedet med ny teknologi i et så veletablert marked som bilmarkedet krever utholdenhet. Når vi er så nær ved å lykkes, er det skuffende å se hvor tilbakeholdne norske myndigheter er, sier Østerby.
– Det vil dessverre ikke være første gang at norsk teknologi forsvinner ut av landet i det den skal industrialiseres, påpeker han.