Mandag forrige uke bestemte konsernledelsen i Statnett at samtlige av piloter som flyr helikopter for nettoperatøren må gjennomføre minst seks timer simulatortrening på bakken.
Simulator på Gardermoen
Målet er å heve sikkerhetsnivået og redusere det høye antall ulykker og uønskede hendelser i forbindelse med helikopterbruk.
– Våre piloter og deres hjelpemannskap, som jobber enten for oss eller for våre leverandører, skal ha simulatortrening før de flyr for oss så fort en simulator er tilgjengelig. Det jobbes med en løsning for å få en simulator på Gardermoen. Når denne er på plass vil kravet inntre, sier direktør for helse- miljø- og sikkerhet (HMS) i Statnett, Kirsten Berg til Teknisk Ukeblad.
Innlandsflyvning er forbundet med stor risiko. En sikkerhetsstudie av innlandsflyvninger gjennomført av Safetec konkluderte i 2013 med at det er ti ganger høyere frekvens av dødsulykker i helikoptertransport for innlandet enn til offshoreinnstallasjoner på sokkelen.
Strengere sikkerhetskrav fra offshoreoperatørene til helikopterleverandørene trekkes fram som hovedårsaken.
Statnett er den største kjøperen av helikoptertjenester på land, fordi selskapet er avhengig av helikopter for å bygge, oppgradere og befare kraftlinjer og traseer.
Les også: Løs klemring brakte Super Puma på kanten av dekk
Høyrisiko
Hittil i år har Statnett totalt hatt over 1100 avviksmeldinger. Meldingene dekker alle typer hendelser. Det er en økning på 130 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Helt øverst på vår risikomatrise ligger helikopter-hendelser. Vi i Statnett er helt avhengig av helikopterbruk, men når det først skjer noe med et helikopter blir det fort en dødsulykke, sa Berg på Energi Norges HMS-konferanse tirsdag.
– Vi hadde en alvorlig hendelse med personskade i 2011, og vi vil gjøre det vi kan for å unngå flere, sier Berg til Teknisk Ukeblad.
Sammen med oppdrag innenfor bygg- og anlegg utgjør helikopterflyvninger for kraftbransjen hele 65 prosent av all innlandsflyvning i Norge.
Kun laveste pris
I sikkerhetsstudien trekkes det fram at bedrifter og offentlige etater presser prisene på helikopteroppdrag, og bare anvender laveste pris og ikke sikkerhettiltak som kriterie for valg av helikopteroperatør.
Statnett er forberedt på at simulatortrening vil øke kostnadene.
– Simulatortrening kommer til å kreve stor innsats. Vi er forberedt på at det kommer til å koste oss penger, og kravet må håndteres i forhold til allerede inngåtte kontrakter, sier Berg.
Les også: Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore
Simulator på Gardermoen
Cathrine Dekko i Østnes Aero AS, Norden-representant for Airbus Helicopters, tidligere Eurocopter, håper flere gjør som Statnett og setter simulatortrening som krav.
– Alle statistikker tilsier at trening på simulator reduserer risiko for ulykker. Offshore, SAR, politi og luftambulanse har benyttet seg av denne type trening i mange år. Nå håper jeg bygg- og anleggsbransjen følger Statnetts eksempel og også krever simulatortrening.
Østnes Aero har i lengre tid jobbet med å få på plass en AS350-simulator på Gardermoen. Dette blir den første simulatoren som utstyres med gulvvindu, slik at pilotene kan øve på scenarier hvor tung last henger under helikopteret.
Et av de mest krevende oppdragene for en pilot er når han må levere utstyr til kraftmontører som befinner seg på toppen av en kraftmast.
– Vi jobber daglig med finansieringen av denne simulatoren. Får vi den på plass, vil den kunne være operativ fra 2015, sier Dekko til Teknisk Ukeblad.
Les også: Norske helikopterkrav kan ha reddet britiske liv
Kraft-scenarier
Berg oppfordrer andre kraftselskap til å stille de samme kravene når de kjøper helikoptertjenester.
– I dag trener helikopterpilotene i lufta. Vi ønsker å få de inn i en simulator hvor de kan trene på den typen scenarier som passer til kraftbransjen. Får vi dette på plass som et felles krav, løfter vi HMS-fokuset for hele bransjen. Da vil flyvningene bli langt tryggere enn i dag, sier Berg.
Statnett har erkjent at de har et HMS-problem, og Statnett-sjef Auke Lont fortalte i januar at de har satt ned et omfattende arbeid for å få skadetallene ned.
På HMS-konferansen nylig snakket Berg om Statnetts arbeid.
– Vi erkjenner at vår virksomhet medfører betydelig risiko, derfor har vi satt i gang dette programmet. Uten at vi erkjenner dette, kan vi heller ikke gjøre noe med situasjonen. Hvis vi skal nå målet om å være beste europeiske systemoperatør på HMS innen 2017, da må vi løfte sammen og få drahjelp fra bransjen, sa Berg.
Les også:
Bli med inn i «verdens mest avanserte offshoresimulator»
Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner