ULSAN: En rød, sirkelrund konstruksjon hever seg over de andre byggeprosjektene ved Hyundai Heavy Industries' offshoreverft i Ulsan i Sør-Korea.
Målet var utseiling 15. mai 2014 av den flytende produksjonsenheten til Goliat-feltet, det var hvert fall datoen myndighetene ble informert om i slutten av desember.
Etter dette skulle Goliat lastes om bord på tungløftfartøyet Dockwise Vanguard med kurs mot Hammerfest for å realisere det første oljeprosjektet i Barentshavet.
Fortsatt på land
Men den enorme flyteren ligger fortsatt i tørrdokken når Teknisk Ukeblad besøker Hyundai-verftet på sørøstkysten av Sør-Korea sammen med bransjeorganisasjonen Intsok på denne datoen.
Tilsynelatende ser flyteren ganske ferdig ut fra land, selv om det er fullt av stillas og presenninger om bord.
En verftsarbeider holder på å male mer rødfarge på det enorme skroget fra kurven på en lift høyt over bunnen av tørrdokken.
Uansett er det en spektakulær konstruksjon som ligger i tørrdokken. Den sirkelrunde flyteren blir den største av sitt slag i verden.
Les også: Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia
Konfidensielt
Fremdeles er det usikkert når produksjonsenheten kan seile fra Korea.
En representant for verftet forteller at det er konfidensielt når Goliat er klar.
Eni Norge uttalte i forrige uke først til offshore.no at de holder på å revidere Goliat-prosjektet og at de snart vil legge frem en ny plan.
– Vi jobber med en revidert plan, men jeg kan av naturlige årsaker ikke si hva dette innebærer før planen er ferdig revidert, sa kommunikasjonssjef Andreas Wulff i Eni Norge til Teknisk Ukeblad.
Les også: Dette er Enis plan B for Goliat
– Store utfordringer
Da Petroleumstilsynet var ombord på flyteren i begynnelsen av mars var det Ptil om Goliat: «Store mengder arbeid gjenstår» , ifølge tilsynsrapporten som nylig ble publisert.
Ptil fant ingen avvik, men konstaterte at Eni hadde problemer med å følge tidsplanen.
«Dette vil, slik vi ser det, gi store utfordringen med å møte prosjektets presenterte planer for ferdigstillelse av innretningen på verftet og etterfølgende overlevering til driftsorganisasjonen», skrev Ptils eksperter i tilsynsrapporten.
Les også: Denne skal bore 40 nye brønner i Nordsjøen
Januar 2015?
Flere analytikere har også ved gjentatte anledninger stilt spørsmål til Enis toppledelse om tidsskjema for prosjektet. Siste gang var etter selskapets resultatfremleggelse i slutten av april.
Da uttalte Claudio Descalzi som nå er toppsjef i italienske Eni at det var mulig å seile ut FPSO-en i januar 2015. Forskjellen i oppstart Dette er Enis plan B for Goliat , ifølge Eni-direktøren.
Over 3000 arbeidere
Eni fortalte før jul Petroleumstilsynet at over 3000 arbeidere er involvert i byggeprosjektet ved verftet, men at prosjektet likevel lider under Goliat: «Svak produktivitet og lav ukentlig fremgang»
Hovedårsaken ble oppgitt å være omfanget av endringer på flyteren.
Les også:
– Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende