Flere og kraftigere pumper er kommet om bord i Nordlys og skipet er rettet opp fra 21,77 graders krengning til nærmere 20 grader, ifølge et øyevitne på kaia i Ålesund.
Overbrannmester Bernt Olsvik bekreftet klokka 11.10 at skipet er rettet opp fra 21,77 grader til 20,7 grader. I 13.30-tida var krengingsvinkelen redusert til 17 grader.
Nederlandske eksperter
Nederlandske bergingsmannskaper fra Smit Salvage ankom Ålesund i dag morges. Et charterfly er på vei med mer utstyr, dykkere og mannskap.
Magnetiske tettematter er ankommet med helikopter fra Moss og kan plasseres over sjøvannsinntakene i løpet av en time dersom politiet tillater dykkere å gå ned.
Les også: Tetter Nordlys med magnetmatter
Bergingskontrakt
Hurtigrutens forsikringsselskap Gard har inngått kontrakt med Smit Salvage om den videre bergingen av Nordlys.
Det var mannskap fra Smit som gikk inn i skipet med flere pumper. Ålesund brannvesen bisto redningsmannskapene med å komme om bord. Smit har leid inn norske Buksér og Berging som underleverandør.
Trekiler
Bergingsmannskapene må nå ned og tette en sprekk i skroget som oppsto da skipet ble tauet til kai under brannen i går. Nordlys hadde stabilisatorene på skipet ute. Stabilisatorene er som vinger på skroget under vannlinjen.
Et kraftig støt mot kaisida medførte at det oppsto en sprekk på ca. 8 x 50 cm inne i sjakten stabilisatorene ligger når de ikke er i bruk.
– Dykkerne opplyser at sprekken ikke kan tettes med matter, men må plugges med trekiler, opplyser Claus Christian Apneseth i Miko Marine til Teknisk Ukeblad.