Norge har omprogrammert en satellitt for å skaffe oversikt over skipstrafikken rundt Japan.
Satellitten AISsat-1 passerer og Japan to ganger i døgnet og samler inn posisjon, kurs, fart, identifikasjon, bestemmelsessted o g annet fra sendere om bord på alle skip over en gitt størrelse.
Satellitten operere av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og Kystverket.
Gir oversikt
– Vi gir nå den japanske kystvakten tilgang til disse data fortløpende. De har ansvaret for maritime søk- og redningsoperasjoner, og vi håper dette kan være et lite bidrag til bedret situasjonsoversikt i den ekstreme situasjonen de nå må håndtere, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.
Han opplyser til Kystverkets nettsider at satellitten ble omprogrammert allerede fredag, samme dag jordskjelvet og tsunamien rammet Japan.
Umettelig behov
– Erfaringsmessig er det et nærmest umettelig behov for situasjonsoversikt i forbindelse med naturkatastrofer, og vi håper at data fra denne satellitten kan benyttes for å dekke noe av dette, sier Dimmen.
Ifølge Kystverket bidrar AISsat-1 sammen med andre system, som meldingssystemet LRIT (Long Range Identification and Tracking), til å identifisere posisjonen til norske skip.
Les også: Ingeniørbragden 2010:<br/> AISsat-1: Tar tyvfiskere – sikrer skipsfart
Norske skip
– Dette er svært nyttig i situasjoner hvor man kan være truet av radioaktive utslipp eller andre miljøfarer, sier Dimmen,
Ifølge Kystverket er det ti norske båter i japansk farvann.
Nominert
Den norske satellitten AISsat-1 ble skutt opp i juli 2010, og er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket, Forsvarets forskningsinstitutt, Norsk Romsenter og Kongsberg Seatex.
AISsat-1 var nominert til TUs kåring Årets ingeniørbragd 2010.