Etter nesten ti år med utvikling av oppfinnelser innen kraftelektronikk er lille Zaptec i Stavanger på vei mot himmelen. Bokstavelig talt.
Amerikanske Nasa er nemlig så interessert i selskapets transformatorer at de er i ferd med å sette flere av sine ingeniører i gang med et prosjekt for å finne ut hvordan de kan bruke Zaptec-teknologien til å bore på månen, på asteroider og til slutt på Mars.
Det dreier seg om svært kompakte elektriske transformatorer, som opererer på 1-50 kW og opp til 60 000 volt.
Utviklet for oljebrønner
De patenterte transformatorene har galvanisk skille og er en tiendedel av størrelsen på dagens transformatorer med tanke på vekt og volum.
De ble opprinnelig laget til verktøy som trengte mer strøm og høyere spenninger under arbeid dypt ned i oljebrønner.
Selskapet har fremdeles dialog med olje- og gassnæringen når det gjelder dette, men på grunn av tiden det tar for en konservativ oljebransje å omfavne teknologien, har Zaptec begynt å se mot andre bransjer.
Les også: Det kan ta 15 rigger 40 år å plugge alle brønnene på sokkelen
På landjorden
Teknologien kan nemlig være svært nyttig til lading av elbiler, og løsningen kan være klar allerede til høsten.
Ettersom Norge og Albania bruker et strømnett (IT) som skiller seg fra resten av Europas strømnett (TN), dukker det opp noen utfordringer med lading av elbiler. Ofte trenger man en transformator for å få dette til, men dagens transformatorer er svært store, tunge og dyre. Noen bilmerker, deriblant Renault, sliter med det norske nettet.
Raskere lading
Zaptec mener de har løsningen på problemet med sin Zapcharger, en transformator som kan plasseres på ladeplasser og hjemme i garasjen. Den er svært liten og kan også kommunisere med strømselskaper, hus og bil, og dermed bli del av et smart strømnett.
Men den kan også redusere ladetiden, noe som er viktig for elbil-eiere. Mange har tre kW i garasjeladeren, noe som betyr at en Tesla Model S er fulladet på rundt 30 timer.
Zaptecs transformator sørger for 11 kW, noe som kan redusere ladetiden til rundt ti timer.
Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde
Flere fordeler
Zaptecs daglige leder Brage Johansen forklarer:
– Tranformatoren vår krever tre faser 230V fra IT-nettet. Effekten ut er omtrent lik effekten inn siden Zapchargeren har høy virkningsgrad. Vi klarer ikke å trylle tre kW til 11kW. Det betyr at om man ønsker å lade elbilen med 11 kW må 230 V trefase-kursen fra sikringskapet kunne gi minst 11 kW som betyr at den må være på 32A eller høyere. Hvis man klarer seg med for eksempel åtte kW holder det med 20A-kurs, sier han.
Johansen trekker frem fire ting som gjør transformatoren deres unik:
- Den har innebygget en elektronisk trafo med galvanisk skille og elektronisk beskyttelse mot støt.
- Den kan lade alle elbiler, også de som krever strøm fra 400V/TN-nett.
- Den kan kommunisere med sikringskapet slik at den kan justere ned ladestrrømmen hvis det er lite strøm tilgjengelig fra hovedsikringene.
- Den er tilpasset fremtidige løsninger hvor elbilen fungerer som reservekapasitet.
– På den lange veien fram til Mars er elbilladeren det første steget på veien. I denne vil vi utvikle kjerneteknologien vår og sette den i masseproduksjon. Vi har ganske store visjoner, men det er viktig å vise at vi er realistiske også, påpeker Zaptec-sjefen.
Optimistisk
Sjefsingeniør Asbjørn Johnsen i Transnova synes teknologien er svært spennende.
– Det fine med Zapchargeren er at den fjerner ulempen med 230 volts-nettet som vi bruker her i Norge. Det vil si at den fjerner en barriere for lading av enkelte biler. Den vil være prismessig bedre enn de løsningene man har i dag og gi større ladekapasitet, sier han.
Johnsen advarer likevel mot at altfor mange bruker den på samme tid.
– Det er klart at det kan bli en utfordring for et nabolag der alle har elbiler, med tanke på kapasiteten i det lokale nettet. Det kan bli et problem hvis alle lader på ugunstige tider. Samtidig inneholder den en styringsenhet som gjør at den regulerer ladingen etter kapasiteten i nettet, noe som er viktig, sier han.
Les også: Her er BMWs nye ladehybrid
Boring i rommet
Det andre bruksområdet er operasjoner i rommet, der Nasa ønsker å bruke den høye spenningen fra transformatoren i et plasmabasert boresystem til kartlegging av mineraler, geologi og vannforekomster på Mars, men også til søking etter liv nedi bakken.
Nasa ser senere for seg at teknologien kan brukes til å utvinne og behandle ressurser fra rommet, blant annet fra månen og fra asteroider.
Zaptec-sjef Johansen sier det er spesielt én person som burde legge merke til selskapets teknologi.
– Vi kjenner til en annen person som både har elbil-interesse og romprogram, og det er Elon Musk. Vi burde hatt en prat med ham, sier han.
Les også:
Toleddet bussmonster kommer til Norge