Norwegian vil kjøpe mer enn 20 nye Dreamliner-fly fra Boeing, opplyser Bjørn Kjos ifølge The Wall Street Journal.
Den velrenommerte amerikanske finansavisen skriver at Norwegians administrerende direktør i et intervju på flyplassen Gatwick sa at selskapet ønsker å utvide sin flåte med flere Boeing-fly nå som selskapet utvider sitt langdistanserutenett. Flyene skal leveres etter 2018, melder nyhetsbyrået Reuters.
Norwegian er det tredje største lavprisselskapet etter passasjertall i Europa, etter Ryanair og EasyJet.
Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av
Ble satt på vent
I slutten av april valgte Norwegian å utsette samtalene med Boeing om å bestille de 20 nye Dreamlinerne fordi amerikanske myndigheter ikke hadde gitt sin godkjenning til selskapets nye langdistansevirksomhet.
– Dessverre har forsinkelsen i DOT-prosessen (Det amerikanske transportdepartementet, red.anm.) ikke gitt oss noe annet valg enn å sette våre forhandlinger med Boeing om å kjøpe 20 nye 787-9 Dreamliner-fly på hold, skrev Kjos i et brev til den irske transportministeren Leo Varadkar.
Norwegian har opprettet et nytt selskap i Irland, Norwegian Air International, som skal drifte langdistanserutene til selskapet.
Andre flyselskap og fagforeninger har hevdet at selskapet i Irland er opprettet for å kunne presse ned lønninger og arbeidsvilkår. Norwegian har avvist påstandene om at de driver sosial dumping i luften gjennom det nye selskapet.
Les også: Snart skal det pussige Airbus-flyet feires
Gatwick
Det var under et intervju på London Gatwick lufthavn Bjørn Kjos kom med uttalelsene om nye fly. Det var ikke tilfeldig. Han sier at Gatwick vil være en sentral del av selskapets planer. Norwegian håper å få en del av det store markedet med passasjerer som kjøper rabatterte billetter hos kortdistanse-flyselskap til sine transatlantiske og asiatiske ruter.
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier i en kommentar til NTB torsdag kveld at flyselskapet hele tiden har sagt at det er på jakt etter flere Dreamlinere.
– For å konkurrere globalt må vi bli større. Vi er en av Boeings største kunder og har løpende dialog med dem om både nåværende drift og framtidige leveranser. Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om vi er i forhandlinger om 20 nye 787-9, sier han.
Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen
Tar opp kampen
Denne uken markerer Norwegian de første flygningene mellom London og USA. Første avgang til Los Angeles lettet fra Gatwick onsdag, mens første flygning til New York tok av torsdag ettermiddag. På fredag flyr Norwegian for første gang mellom London og Fort Lauderdale.
– Lanseringen av langruter fra Gatwick er en viktig del av Norwegians globale vekststrategi, og om et par år står langruter fra Spania for tur. Vi mener at alle skal ha råd til å fly, også mellom Europa og USA. Det transatlantiske markedet har altfor lenge vært dominert av noen få store selskaper med dyre og lite fleksible billetter, sa Kjos.
Norwegian har i dag sju 787 Dreamlinere i drift og vil i 2018 ha en flåte med i alt 17 slike fly.
Les også:
Flyet var 50 meter fra å kollidere med dronen