Næringslivet vil gjerne ha et CO2-fond etter modell av NOx-fondet.
Dersom CO2-avgift pløyes inn i et fond i stedet for å ende opp i den store statskassa, kan fondsmidler øremerkes tiltak som kan få ned Norges utslipp.
Teknologirådet utreder et slikt fond. I oktober skal Teknologirådet levere sin rapport og komme med en anbefaling overfor Stortinget.
NOx-modellen
– Det er for tidlig å konkludere ennå. Et karbonfond kan imidlertid tenkes å være et godt virkemiddel i klimakur-sammenheng, slik NOx-fondet har fungert, sier Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.
Han presiserer at det er viktig å skille mellom fond for utslippskutt i Norge, og fond for utvikling av ny klimateknologi som skal konkurrere på det globale markedet.
En mulig finansiering av et utslippskutt-fond er at alle som slipper ut CO2 må betale en avgift.
Dersom avgiften plasseres i et øremerket fond, kan det søkes om støtte til investeringer i kjent teknologi som medfører utslipp. Det betyr at CO2-utslippene synker, og bedriften sparer penger.
"Genialt"
Næringsminister Trond Giske har uttalt at NOx-fondet har vært helt genialt, og at fonddsmodellen kan være en måte å finansiere klimatiltak, og spesifikt CO2-kutt.
Konserndirektør Bjørn K. Haugland i DNV har tro på modellen.
– Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Haugland, som leder divisjon for bærekraft og innovasjon. Han er sikker på at incentiver fungerer bedre enn pisk.
El-biltetthet
– Alle incentiver og virkemidler som er dedikert er bedre enn generelle innsamlinger i den store potten. Det er viktig at det gis incentiver i det daglige, påpeker han og trekker fram at det er åpenbare grunner til at el-biltettheten er størst i Bærum. De som har el-bil slipper å stå i kø, de kjører i kollektivfeltet, de slipper å betale i bomringen, de parkerer gratis og slipper årsavgift.
DNV-direktøren tror derfor at karbonprisen må bli høyere, men at de som får ned utslippene belønnes.
Krav
I Teknologirådets skisse til fondsmodeller, er CO2-fond etter NOx-fondmodellen basert på at det inngås en forpliktende avtale mellom myndighetene og bransjene som skal kunne søke om midler fra fondet.
– Bransjene må godta konkrete mål for utslippsreduksjoner innen en tidsfrist og at tiltakene delvis finansieres av fondet, sier prosjektlder Jon Fixdal i Teknologirådet.
Erfaring
NOx-fondets styreleder, Erling Øverland, mener at fondet er en suksess som med fordel kan overføres til andre utslippsfelt.
– Det vil gi bedre effekt enn om avgiften går inn i det store sluket til Finansdepartementet, sa han på et møte om fondet tidligere i år.
Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken er også gledelig overrasket over NOx-fondets suksess.
To fond- to mål
En annen modell tilsier at pengene brukes til å utvikle ny miljøteknologi og kommersialisering av nesten moden teknologi. Det kan også tenkes at det etableres to fond, det vil si begge typer.
Administrerende direktør Michal Forland i vindturbinselskapet Sway er veldig for et fond som kan finansierer kommersialisering av nesten-moden teknologi.
– Det er en stor underskog av selskaper med teknologi som trenger hjelp til det siste skrittet ut på markedet, sier Forland og nevner blant annet teknologier for å utnytte havstrøm, tidevann og offshore vind til å produsere CO2-fri energi.