Norsk skipsredere som vil ha lavere NOx-utslipp fra sine skip og redusere NOx-avgiften bygger om motorene og installere renseanlegg.
Den finske motorprodusenten med avdeling på Rubbestadneset har nettopp bygget om motor nummer 100.
Støttemidler fra fond
Medlemmene i 14 næringsorganisasjoner har betalt frivillig inn til NOx-fondet. Dermed har de fått lavere avgift og kan søke fondet om støtte til tiltak.
Hittil har fondet gitt rundt 1,8 milliarder kroner i støtte, som til sammen bidrar til en reduksjon i NOx-utslipp på ca. 23 000 tonn. Av dette har Wärtsilä bygget om for 398 millioner kroner, opplyser selskapet i en pressemelding.
Bygget kompetanse
NOx-fondets leder, Geir Høibye, besøkte Wärtsilä da motor nummer 100 ble bygget om på slepebåten Silax.
-Wärtsilä har lang erfaring med miljøombygginger av skipsmotorer. Vi utførte vår første NOx-ombygging i 1997 og har siden bygget oss opp til en ledende aktør i markedet. Wärtsilä er desidert størst på dette området i Norge, sier Arne Mæland i Wärtsilä Services.
Ikke pålegg
Denne nyheten kommer samtidig med at TU.no avslører at Oslo Havn ikke krever NOx-reduserende tiltak for skip som anløper havnen.
Color Line vil ikke rense NOX så lenge det ikke foreligger krav om det.
DFDS vil derimot starte NOx-rensingen fra skipsmotorene også når de anløper Oslo. I København er det påbudt å rense NOx-utslipp.
Les: Ingen NOx-krav ved Oslo Havn
Frivillig fond
NOx-fondet ble etablert i 2008 som en frivillig ordning etter en miljøavtalen mellom 14 næringslivsorganisasjoner og Miljødepartementet.
I stedet for å betale avgift rett i statskassen, går pengene inn på et fond som betaler ut støttemidler til medlemmene for å bygge om motorer og gjøre andre tiltak som kan redusere NOx-utslippene. Fondet administreres av NHO.