– I dag begynte vi installeringen i den eksisterende flåten, opplyste Randy Tinseth, som er Boeings visepresident for markedsføring, på en telefonkonferanse mandag.
Før helgen godkjente amerikanske luftfartsmyndighet FAA endringene som Boeing har gjort, etter at alle flyene måtte settes på bakken på grunn av tilfeller av brann og røykutvikling.
Les også: Her er Dreamliner-problemet
Stålkasse
Flyene får nå nye batterier og batteriladere som skal være bedre og sikrere enn de forrige. I tillegg blir batteriene pakket inn i en stålkasse, som skal hindre at en eventuell brann sprer seg til resten av flyet.
– Dersom det skulle oppstå en feil kan vi ikke se at det vil kunne gå ut over sikkerheten, og flyet vil kunne fortsette til reisemålet, sier Tinseth.
Verken Boeing eller Norwegian kan si når det første Dreamliner-flyet kommer til Norge, men Norwegian håper på levering i juni.
Først skal de 50 flyene som allerede er levert til flyselskaper over hele verden, repareres. Deretter går Boeing løs på flyene som står klar til levering. Det gjelder blant annet det første av i alt åtte fly som Norwegian har bestilt.
Tinseth forteller at selskapet har brukt over 300.000 timer på å finne en løsning for å rette feilen, inkludert omfattende testing.
– Vår første prioritet er sikkerhet, understreker han.
– Jeg ville ikke nøle med å ta med familien på flyet, legger han til, for å forsikre engstelige flypassasjerer.
– Grundig testet
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen slutter seg til at sikkerheten har første prioritet.
– Det er vel ingen flytyper som har gått gjennom så grundige tester som dette, påpeker han.
Norwegian skulle i første omgang bruke Boeings nye fly på ruter til New York og Bangkok og vil måtte leie fly for å få fram passasjerene inntil Dreamliner 787 er på plass.
Det anslås at feilen til det som skulle være Boeings superfly har kostet flyprodusenten 600 millioner dollar, rundt 3,5 milliarder kroner.
Les også: Her er Norwegians kriseløsning