Et sørkoreansk forskerteam har utviklet en legering av stål og aluminium som bøyer seg i stedet for å brekke.
Ifølge forskerne er materialet like godt som titan, bare billigere. Det skriver teknologinettstedet Popular Mechanics.
Kunstige krystaller
Det er ikke første gang forskere eksperimenterer med blandinger av aluminium og stål. Men tidligere har resultatet vært et sterkt, men sprøtt metall.
Ved å varme opp stålet så det dannes kunstige B2-krystaller i legeringen, har forskerne nå funnet en måte å unngå sprøheten på, men å likevel beholde styrken.
Ved å i tillegg tilsette små mengder nikkel fikk forskerne bedre kontroll over B2-produksjonen.
– Metallet har 13 prosent lavere tetthet enn stål, og har samme styrke som titan, sier sjefsforsker Hansoo Kim til Popular Mechanics.
Les også: Nå kan alle bli eksperter på dette supermaterialet
Rimeligere enn titan
Lars Arnberg, professor i materialteknologi ved NTNU, sier det er svært positivt om det stemmer at forskerne har utviklet en stållegering som kan måle seg med titan.
– Titan er et veldig godt konstruksjonsmateriale, men det er dyrt å fremstille. Så et tilsvarende godt stålprodukt ville blitt tatt godt imot, sier han.
Det nye superstålet er ifølge artikkelen langt billigere enn titan, men med de samme gode egenskapene som selv de aller beste titanlegeringene.
Les også: Her er heisen som kan gå både loddrett og vannrett
Noen utfordringer
Så langt er det nye stålet kun produsert i små kvanta. Før det kan produseres til større prosjekter som næringsbygg og skyskrapere må forskerne utvikle en ny beskyttelse til stålet.
Det nye legatet tåler nemlig ikke silikat, som er den vanligste metoden å bruke for å beskytte stål mot oksidasjon.
Men når forskerne har løst den utfordringen, mener Arnberg bruksområdene for materialet kan være store, dersom det stemmer at produktet har samme styrke-til-vekt-ratio som titan.
– Særlig innenfor transport jobber man hardt for å spare inn vekt. Ved å finne et lettere materiale som kan brukes i fly, bil og buss sparer man drivstoff og dermed penger. Et nytt og lettere stål vil kunne ta stor betydning i transportsektoren, sier han.
Les også:
Kinesere produserer 24 kvadrat hvert fjerde minutt
Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund
Samme vekt og tetthet som aerogel, men 10.000 ganger stivere