Kystverkets fem sjøtrafikksentraler skal oppgraderes etter mange år med utdatert utstyr som er kostbart å vedlikeholde.
Kongsberg Norcontrol IT har sikret seg kontrakten på VTS-systemet (Vessel Traffic Service), som har en verdi på 36 millioner.
Dette er en såkalt multisensor tracking-løsning, som er basert på modulbasert integrasjonsteknologi.
Det første betyr at systemet henter inn data fra flere kilder, som radar og AIS. Det andre innebærer at informasjonen samles på én skjerm for å gi helhetlige situasjonsbilder om skipstrafikken, samt at systemet kan bygges ut i moduler med ekstra funksjoner avhengig av behovet.
Gammelt
Og behovet er påtrengende. Ifølge Kystverkets prosjektleder Richard Aase er ikke sjøkartene oppdatert, og mangel på reservedeler skaper problemer med å få utstyr opp å gå hvis noe feiler.
- Og vi har begrensninger i utstyret som ikke tillater oss å bruke alle tilgjengelige sensorer, slik at vi må velge hvilke radarer vi ønsker å bruke i et system, sier Aase til Teknisk Ukeblad.
Her er mer om forhistorien: Leder oljetrafikk i blinde
Fra tre til ett
Med det nye systemet går sjøtrafikksentralene fra tre ulike systemer til ett felles system.
Sjøtrafikklederen får et mer detaljert bilde av trafikken og rask oversikt over situasjoner som kan være spesielt risikofylte.
Og ikke minst kommer de elektroniske sjøkartene til å bli oppdatert automatisk og regelmessig.
Dette skal føre til en hverdag som er tidsbesparende og legger til rette informasjonen som er nødvendig for at sjøtrafikklederen skal kunne ta raske og kvalitetssikrede beslutninger.
Det bygger på integrasjonsløsningen, der algoritmer gjør det mulig å legge inn varsler for potensielle faresituasjoner, som at et skip avviker fra kursen.
Systemet skal også beregne mulige konflikter i trafikkbildet og ankomsttider basert på fartøyets fart og kurs.
Les også: Kan gjøre Europa uavhengig av GPS
Tidkrevende
I dag er sjøtrafikksentralene avhengige av forskjellig type informasjon basert på ulike overvåkings- og kommunikasjonssystemer, deriblant det automatiske skipsidentifikasjonssystemet AIS, radar, og VHF-kommunikasjon.
Men dagens VTS-systemer er tidskrevende å bruke. Sjøtrafikklederen bruker mye tid på å lete etter informasjon, og analysere og sammenligne denne med andre informasjonskilder, for deretter å vurdere tiltak.
Det nye sjøtrafikksentralsystemet forenkler prosessen ved å samle trafikkinformasjon fra ulike overvåkings- og kommunikasjonssystemer. Trafikkinformasjon blir analysert, filtrert og presentert i et enhetlig skjermbilde.
Sjøtrafikksentralen på Kvitsøy er først ut med utbyggingen til høsten, mens resten får systemet installert frem til 2018.
Ny radar
I tillegg er Kystverket i gang med å montere nye radarer knyttet til sentralene.
Også her er det Kongsberg Norcontrol IT som har sikret seg kontrakten.
Den ble tegnet på tampen av 2011 og har en ramme på 50 millioner kroner.
Så langt er det avtalt oppført 13 radarer. Sju av dem er allerede på plass. De er av typen solid-state, som har kortere og raskere bølger enn tradisjonelle magnetron-radarer. Det gir bedre bilder, spesielt under dårlige værforhold.
Og de bruker langt mindre strøm. Dagens magnetron-radar bruker 25 kW, mens de nye klarer seg med 200 W.
- Kystverket er den første sivile etaten som tar i bruk den nye typen radarer til overvåkingsformål, sier prosjektleder Bjørn Coster hos Kongsberg Norcontrol IT.
Les også:
Dette er den nye norske superradaren