FORSKNING

Panasonic velger norsk selskap for smart bilradio

Nettradioen vet hva du liker og velger blant 20.000 kanaler.

Bach Technology, selskapet bak MusicDNA, skal utvikle neste generasjons nettradio for biler sammen med det Panasonic-eide selskapet Aupeo.
Bach Technology, selskapet bak MusicDNA, skal utvikle neste generasjons nettradio for biler sammen med det Panasonic-eide selskapet Aupeo. Bilde: Colourbox
Kristin S. Grønli, VERDIKTKristin S. Grønli, VERDIKT
18. apr. 2014 - 17:09

Seksjonen Fra forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Sintef, NTNU, Universitetet i Oslo, Oslo Met, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og NMBU.

Hvis du skal bla og lete i 20.000 nettradiokanaler mens du suser avgårde på veien, kan du fort bli en farlig trafikant. Å finne fram i kanaljungelen er vanskelig nok når nettradioen står i ro på kjøkkenbenken.

Hva om radioen selv skjønner hva slags kanaler du liker?

Den virkeligheten er like rundt hjørnet. Bach Technology, selskapet bak MusicDNA, skal utvikle neste generasjons nettradio for biler sammen med det Panasonic-eide selskapet Aupeo.

Resultatet vil bli en nettradio som kan finne stasjoner etter dine musikk-preferanser. Søket kan for eksempel kjøres mot det du allerede hører på, og finne en lignende stasjon, eller mot det du har i spillelista på smarttelefonen - uten at hendene dine trenger å slippe rattet.

Løsningen vil selvfølgelig også umiddelbart kunne gi deg informasjon om musikken du lytter til - som artist og tittel på låta. Fordi teknologien kan si noe om typen radiokanal, vil det også bli mulig å si noe om hvor mye tale og hvor mye musikk den har.

Les også: Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene

Radiomonitorering

Bach Technology driver i dag verdens største tjeneste for radiomonitorering, og holder styr på 17.000 kanaler fra hele verden. Selskapet følger med på hvilken musikk som blir spilt, ved å matche den mot sin egen database, som inneholder fingeravtrykkene til 22 millioner låter.

– Det er ingen andre som har et sånt produkt på markedet. Så langt har nettradioer bare hatt indekser over kanalene. De blir kanskje oppdatert en gang i måneden. Listene har ikke fortalt noe mer om innholdet i kanalene, sier Dagfinn Bach, grunnlegger og styreleder i Bach Technology.

– Styrken vår er at vi for eksempel vil kunne si at klokken ett norsk tid er det en radiostasjon i Brasil som pleier å spille en bestemt type musikk, forklarer han.

Bach har vært en pioner i den digitale musikkbransjen, og var med på å utvikle den første mp3-spilleren. Teknologien som selskapet tilbyr, er utviklet i samarbeid med Fraunhofer Institute for Digital Media Technology, under ledelse av professor Karlheinz Brandenburg, som utviklet mp3-formatet.

– Vi kan kjenne igjen 8000 låter per sekund på én server, sier Bach.

Søkeoptimaliseringen er forsket frem sammen med Institutt for informatikk ved Universitetet i Bergen, som har en spesialavdeling for dataoptimering. Arbeidet har hatt finansiering fra Forskningsrådet gjennom VERDIKT-programmet.

Les også: Snart blir det DAB-dekning i tunnelene

MusicDNA

– Hvert 10. sekund plukker vi opp et bittelite signal fra hver radiokanal, som blir gjenkjent på hovedsentralen. Der er det i dag 100.000 gjenkjenninger i minuttet, sier Bach.

Til grunn ligger Bach Technologys løsning for å analysere lydfiler og pakke slike metadata inn i eksisterende filformat, som for eksempel mp3.

Løsningen heter MusicDNA og er basert på MPEG7, som er den internasjonale standarden for metadata for digitalt innhold. MusicDNA kan kjøres med hvilken som helst filtype uten å endre formatet.

I metadataene til de 22 millioner låtene i selskapets database ligger blant annet karakteristikker av en lang rekke musikalske trekk, som tempo, stemning, størrelse på orkesteret, rytmemønster og instrumentering. Dette kan gi en MusicDNA-profil på hver kanal til forskjellige tider på døgnet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift

Bilen det nye lytterommet

Aupeo, som det norske selskapet skal jobbe sammen med, er en leverandør av persontilpasset lydstrømming på nettet. Det ble etablert spesielt med tanke på det voksende markedet av "connected cars", altså biler med internettforbindelse. Aupeo ble kjøpt av Panasonic Automotive Systems Company i april 2013.

– Panasonic og Aupeo har vært veldig på hugget nå, fordi de ser at bilen er på vei til å bli det nye lytterommet, spesielt når alle nye biler får nettforbindelse, kombinert med at folk er mye på farten, sier Bach.

Selv om bilenes nettforbindelse kan bli brutt, for eksempel av tunneler, betyr ikke det nødvendigvis at kanalen du hører på detter ut.

De fleste FM-kanalene og DAB-kanalene er på internett. Den smarte indeksen som Bach Technology skal utvikle, vil dermed kunne brukes til å finne riktig frekvens.

– Vi forventer at dette blir like stabilt som dagens radio i bil. Jeg tipper at det vil bli en automatisk tilkobling til FM eller DAB dersom signalet faller ut, sier Bach. Han tror det vil ta et år før den første bilen triller ut på veien med den nye generasjonen nettradio.

Les også:  Denne lar deg spille musikk over Wi-Fi

Markedsledende

Bach Technology lanserte sin radiomonitorering for ett år siden. Selskapet hatt en del mindre band og plateselskap som kunder, men har begynt å få større kontrakter nå.

– I dag leverer Panasonic Automotive Systems Company of America lyduststyr til 8 av 10 ledende bilmerker, og er markedsledende innen slike lydsystemer, sier Bach.

Han forteller at det også er større plateselskap som er i kontakt med selskapet, men kan ikke avslører mer.

Bach Technology leverer allerede de offisielle radio-hitlistene til den tyske musikkindustrien.

– Det er faktisk det største musikkmarkedet i Europa, sier Bach.

Selskapet er i stand til å levere slike hitlister til 100 land og for 10.000 radiokanaler.

– Noen kunder har begynt å abonnere på dette, sier styrelederen.

Slik kan artister, plateselskap og andre se hvordan de ligger an på ulike lands spillelister for radio, og på spesifikke radiostasjoner.

– Større plateselskap vurderer å bruke dette til å beregne fremtidige inntekter fra hvert land, og få mer kunnskap om hvor det kan være lurt å legge de neste konsertene, sier Bach.

Denne artikkelen er levert av VERDIKT (Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT), som er Forskningsrådets store program for IKT-forskning.

Les også:

Nordmenn utvikler strømgjerrig digitalradio

– iPhone 6 får to nye modeller med større skjerm

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.