Et skip med motorer og brenselceller som bruker naturgass (LNG) som drivstoff, kan bli løsningen for å skaffe strøm til skip ved kai i Bergen havn. Besøkende skip kan dermed stanse sine hjelpemotorer og få strøm til anleggene om bord. Dermed reduseres utslipp av NOx, SOx og partikler fra bybildet. CO2-utslippene går også ned med minst 20 prosent.
Skip ved kai i Bergen bidrar til rundt 9–10 prosent av skadelige utslipp som legger seg som et lokk over byen på kalde vinterdager.
Les også: Jobber for bedre Bergens-luft
Hordaland Maritime Miljøselskap (HMMS) er i full gang med et teknisk forprosjekt på et kraftverksskip (EPS – Electric Power Supply-skip) samt studier for hvordan et slikt skip kan erstatte landstrøm til kaiområdet i Bergen.
HMM har fått 1,7 millioner kroner i støtte til prosjektet fra flere instanser, blant annet Hordaland fylkeskommune, Bergen kommune og Bergen og omland havn.
Havets Prius
Det er rederiet Eidesvik som opprinnelig står bak selskapet HMM. Nå er også Grieg International, Sparebanken Vest og forsyningsbaseselskapet CCB med på eiersiden.
– Dette er banebrytende. Vi viderefører teknologien fra Fellowship-prosjektene med hybrid kraftproduksjon, sier Kjell Sandaker, daglig leder i HMM.
Han regner med at det vil gå et par år til med studier og utvikling før det er aktuelt å kontrahere.
I Fellowship-prosjektene er forsyningsskipet Viking Lady utstyrt med LNG-motorer for framdrift og brenselcelle som skal erstatte dieseldrevet hjelpemotor. Neste skritt, Fellowship III, er å bruke batteri til å lagre energi. Dette prosjektet er Viking Lady blir sjøens Prius .
– Vi bruker Viking Lady som et laboratorium for å utprøve den nye teknologien. Målet er å komme fram til et mobilt kraftverk som skal kunne levere kraft til andre skip som ligger i havn for at disse kan stenge ned sine ordinære kraftaggregat, sier Sandaker.
Les også: På tokt med Viking Lady
Partnere
Den tekniske utviklingen gjøres til dels sammen med partnerne i Fellowship. I tillegg trekkes det på andre spesialistmiljøer etter behov. Wärtsilä er sentrale både i design og kontroll- og styringssystemer.
– Det er ikke bare å oppskalere det vi har lært gjennom Fellowship-prosjektene, det må en del utvikling til, sier Ingve Sørfonn, leder for hybridprogrammet i Wärtsilä.
I Viking Lady er det brukt en tysk brenselcelle. Wärtsilä ønsker å bruke sin egen. Det er også Wärtsilä som har levert dual fuel-motorene. Det er ikke gitt at EPS-fartøyet får samme motortype.
– Det er for tidlig å si noe om det valget ennå. Drivstoff for kraftverket er i utgangspunktet LNG, men vil legge til rette for metanol eller biogass, sier Sandaker.
Les også: Befrir Geiranger fra eksos
Damp
For å utnytte energien best mulig, jobber prosjektet også med utnyttelse av spillvarmen fra kraftproduksjonen, blant annet ved å bruke en dampturbin som genererer strøm. Dermed vil EPS oppnå en langt bedre total virkningsgrad enn det som er vanlig i skipsmaskineri.
– Kraftskipet EPS kan også brukes som "nødaggregat" andre steder. Det er planlagt to kraftuttak der en kan levere med 50 og/eller 60 Hz og forskjellige spenninger, opplyser Sandaker.
Ut fra de foreløpige spesifikasjoner, blir EPS ca. 70 m langt og planlegges for å kunne levere opp til 13 MW elkraft.
Les også: Vil prøve brenselcelle på større ferge
Industriutvikling
Hordaland fylkeskommune har bidratt med 850.000 kroner til forstudien.
– Dette kan bli et viktig element i å redusere den farlige luftforurensningen i Bergen. Men vel så viktig er dette som et industriutviklingsprosjekt for maritim industri og miljøteknologi i fylket, sier seniorrådgiver Arthur Kr. Arnesen i Hordaland fylkeskommunes næringsavdeling.
Les også:
Rotterdam
Hordaland Maritime Miljøselskap har som visjon om å bli det ledende selskapet på utvikling av teknologi for å redusere utslipp fra havner i hele verden.
– Vi har fått veldig gode respons på ideen. Vi har blant annet vært i Rotterdam og presentert EPS. De vil ha et samarbeid, sier Sandaker.
Erik Solheim: Vil ha flere utenlandskabler og dyrere strøm