LILLESTRØM: Næringsminister Trond Giske og DNV-sjef Henrik O. Madsen overrakte Nors-Shipping-prisen Next Generation Ship Award til Enviroship Concept fra Rolls-Royce Marine.
Fra scenen sa næringsministeren at prisen gikk til et skipskonsept for nærskipsfart for framtida, det vil si som juryen antar kan realiseres før 2020.
– Det er ikke så langt unna realisering. Det skjer i god tid før 2020, sier direktør Inge G. Bøen i Rolls-Royce Marine, Ship Technology and Systems til Teknisk Ukeblad.
Les også: Hedret for miljøskip
Klimakutt
– Vi er i konkrete samtaler med aktuelle rederier. Konseptet er like godt egnet for lengre distanser også, sier han.
Det er imidlertid innen nærskipsfart det er størst behov for flåtefornyelse, både i Norge og i Europa. Totalt sett er det svært mange skip.Dermed er det veldig mye å hente på å erstatte dagens tungoljedrevne og ineffektive skip med nye LNG-drevne. CO2-utslippene kan reduseres med inntil 40 prosent.
Rolls-Royce-konseptet er basert på ny skrogdesign, nytt framdriftssystem (Promas, integrert ror og propell), LNG-motorer, eldrevne kraner og losseutstyr samt dekksluker i kompositt.
Skrog og LNG
De to viktigste komponentene for å få ned drivstofforbruk og utslipp, er skrogdesign og gassmotoren. LNG-motoren er av den nye typen med svært lite metanutslip. Dermed bidrar den til reelle klimakutt fra skipsfarten.
– Det er veldig mange skip i nærtrafikk mellom europeiske havner. De utslippsreduksjoner vi kan bidra med, vil til sammen slå kraftig ut på europeiske utslipp av både CO2, NOx, SOx og partikler, sier Bøen.
Rolls-Royce jobber med Norlines om å bygge et skip med det nye designet. Det foregår for tida samtaler med flere aktuelle byggverft, både i Norge og i andre land.
– Det stilles krav til verftet. Det må være moderne og ha bygget krevende skip tidligere, sier Bøen.
Samspill i system
Ifølge Rolls-Royce er det flere elementer som sammen gir den største miljøeffekten.
– Hvis vi kan integrere mest mulig av våre systemer, vil de spille godt sammen og utnytte hverandres egenskaper best, sier Bøen.
Designsjef Per Egil Vedlog mener at det nye skipskonseptet er minst like godt egnet for både kjemikalieskip, tankskip og ro-ro-skip.
– Det gjelder å komme tidlig i dialog med verft og rederi for å få dem til å gjøre de rette valg og velge hele systemer, sier Vedlog.
– De fleste rederier vil gjerne ha mest mulig fra en leverandør. Da vet de at systemene er godt integrert og de har færre å forholde seg til, sier Bøen.
Les også: Megaskip nominert til miljøpris