Wärtsilä Ship Power skal levere en ny generasjon LNG-motorer neste år der metan-utslippene er kraftig redusert.
– Ingen hadde fokus på metanutslipp tidligere. Det var om å gjøre å få ned NOx. Nå er fokus rettet mot å kutte metan-utslippene også, sier salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power i Norge.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Les hovedsaken:
![1. mot 2. generasjon DF-TILHENGER: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power, Norway.](https://images.gfx.no/580x/1758/1758245/Johannes%2520Martinsen%2520(1)%25201001211047.jpg)
1. mot 2. generasjon
I den nye generasjonen dual fuel-motorer er utslippene av metan redusert med 70 prosent. Etter en ISO/IMO-vektet tabell har Wärtsilä klart å redusere de gjennomsnittlige utslipp av metan fra ca. 20 g per kWh til 6 g per kWh i snitt, ifølge Martinsen.
Tilsvarende tall for første generasjon lean burn er 8,4 g kW/h. Ifølge Rolls-Royce er dette redusert med 50 prosent i den nye generasjonen motorer, det vil si ned mot 4 g kW/h. Vektingen regnes ut i forhold til en motorbelastning på 25, 50, 75 og 100 prosent, men hovedvekt på 75 prosent belastning.
– Vi fortsetter utviklingen av våre LNG-motorer og har ambisjoner om å komme ytterligere ned, sier Martinsen.
Ikke kompromiss
Han avviser påstander om at en DF-motorene er et kompromiss som medfører at motorene verken blir gode gass-motorer eller dieselmotorer.
– DF-motoren er optimalisert for gassdrift. Det er ikke en god dieselmotor, men en god gassmotor. Det er det den skal være, understreker Martinsen.
Wärtsiläs DF-motorer benytter diesel for å antenne gass.
– Drivstoffet som skal antenne gass/luftblandingen kan være biodiesel. Dermed blir det en klimanøytral prosess, sier Martinsen.
Oppgradert
Motorgiganten kan oppgradere de 280 LNG-motorene som allerede er levert, slik at metan-utslippene reduseres noe.
– Vi har allerede gjort noen oppgraderinger, sier Martinsen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![1. mot 2. generasjon DF-TILHENGER: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power, Norway.](https://images.gfx.no/580x/1747/1747623/TU20110510W%25C3%25A4rtsil%25C3%25A450DF_000551909_24_39%25201105100844.jpg)
Fra olje til gass
Wärtsilä har fått støtte fra det norske NOx-fondet til ombygging av to hovedmotorer i en kjemikalietanker på 27.310 m3.
De to tungoljefyrte hovedmotorene 6L46B, hver på 5,850 kW, bygges om til DF 50 dual fuel LNG-motorer.
Kjemikalietankeren Bit Viking har i fem år trafikkert norskekysten og sluppet ut en god del NOx, SOx og partikler.
I august skal den svenske tankeren, som ble levert fra verftet Shanghai Edward Shipbuildning i Kina i 2007, bygges om til å gå på gass.
Komplisert
Wärtsilä har erfaring fra slik ombygging på landbaserte motorer. Det er imidlertid langt mer komplisert på skip. Flere Wärtsilä-avdelinger fra flere land er involvert i prosjektet.
Det svenskeide skipet får to LNG-tanker på dekk. Hver av dem er på 500 m/3, og blir første leveranse av Wärtsiläs nye gasstankkonsept LNGPac.
Les også: Slik skal metan fjernes